Seertrends: Svær december for DR1

Julen tilhører DR1 og TV 2, men i år taber TV 2 højde i december, og DR1 indkasserer et regulært blåt øje på sin markedsandel.
Per Fanefjord Laursen

Julen tilhører DR1 og TV 2, men i år taber TV 2 højde i december, og DR1 indkasserer et regulært blåt øje på sin markedsandel.

DR1 og TV 2 taber seerandele i december måned i forhold til 2006, viser en status på de første 16 dage af måneden. Målt blandt de 15-50 årige.

DR1 er hårdest ramt med et tab på 4,7 procentpoint ned til 18,7 procent. Tabet synes selvforskyldt, for DR1 har flyttet sin julekalender tilbage til kl. 17.30. Sidste år lå julekalenderen tættere på primetime, kl. 19.30. Det har ført til et drastisk fald fra 762.000 til 360.000 seere i gennemsnit.

”Det gør ondt på seerandelen, når et fast programpunkt som en julekalender mister så meget,” siger researcher Michel Jensen, Mediaedge:cia, der endvidere minder om, at DR1 viste Matador i december 2006.

Til det siger Ulla Pors, DR1s programchef, til MediaWatch, at man ikke kan sammenligne TV 2's julekalender med DRs 'Jul i Svinget'.

"Jul i Svinget er en småbørnsjulekalender, der af samme grund ligger så tidligt på aftenen som 17.30, mens TV 2s 'Alletiders Julemand' er en familiejulekalender. Derfor er sammenligningen mellem de to unfair," siger Ulla Pors. 

TV 2s ’Alletiders Julemand’, der er genbrug på grund af skuespillerproblemer med den oprindelig planlagte serie, er usvækket, noterer Mediaedge:cia sig.

TV 2-gruppen falder alligevel samlet set med 2,5 procentpoint i 15-50 år. Det dækker over et fald til hovedkanalen og Zulu, mens TV 2 News gør det bedre end i sidste års premieremåned.

”TV 2 har ikke kvindehåndhold med Danmark i år, og det er nok hovedforklaringen,” siger Michael Jensen.

Det er ikke TV3 og TV3+, der samler de tabte markedsandele op fra DR og TV 2, for de to Viasat-kanaler er blot vokset med 0,7 procentpoint.

Derimod går den store gevinst til ’andre kanaler’, der vokser fra 6,7 til 10,9 procent.

Det overrasker Mediaedge:cia.

”Der er ikke en indlysende forklaring på det, udover at visse voksne seere måske flygter til andre internationale kanaler, når julen rammer de store danske kanaler,” siger Michael Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også