DR: Nyhederne er ikke en popularitetskonkurrence

DR-nyhedschef Ulrik Haagerup vil ikke lade seertal afgøre, hvem der er vært på nyhedsudsendelserne.
Tine Brødegaard Hansen

DR-nyhedschef Ulrik Haagerup vil ikke lade seertal afgøre, hvem der er vært på nyhedsudsendelserne. Det seerfrafald der evt. måtte være til en nyhedsudsendelse, kædes således ikke sammen med, hvem der er vært for den pågældende udsendelse.
"Vi måler ikke seerfrafald undervejs i den enkelte nyhedsudsendelse, men vi ser på, hvordan nyhedsudsendelsen klarer sig samlet over tid", siger Ulrik Haagerup til MediaWatch.

Ulrik Haagerup vil dermed hellere tale om egnethed hos nyheds-værterne.

"Primært vurderer vi, om potentielle nyheds-værter passer ind, hvor vi har en idé om, at de skal være. Det er ikke seermålinger der afgør, hvem der bliver vært, selve populariteten af værten er kun et af flere kriterier, som vi vurderer ud fra."

Kvalitative undersøgelser af seerholdninger til tv-nyhedsudsendelserne, er en del af DR Nyheders strategi, men de spørger ikke udelukkende til de enkelte værters rolle.

En god nyhedsvært er, ifølge Ulrik Haagerup, en der signalerer troværdighed, overblik og er en dygtig journalist, der kan forklare komplicerede emner enkelt.

Medieforsker ved Københavns Universitet Vibeke Pedersen, har forsket i tv-værters rolle og betydning.

Hun fremhæver i høj grad tv-værtens personlighed og udstråling som et vigtigt parameter for seertallene til nyhedsudsendelser.

"Det var tydeligt, at der skete store forandringer, da TV 2 blev oprettet. Deres nyhedsudsendelser appellerede direkte til seerne via værterne. Indtil da havde idealet for værten været en mere neutral formidlingsform."

TV 2 har nemmere ved at acceptere den form for personlighedsorienteret nyhedsudsendelse og spille mere på den, ifølge Vibeke Pedersen. "For DR er den form stadig lidt odiøs og fremmed."

Ulrik Haagerups nedtoning af tv-værternes popularitet hos seerne undrer medieforskeren. "Det er udtryk for en hvis puritanisme, at man ikke anerkender, at for et visuelt medie, er det meget vigtigt, hvem der er i fokus."

Dermed ikke sagt, at Tv-avisen ikke arbejder tv-værtens betydning. Vibeke Pedersen fremhæver, at nyheds-værterne på Tv-avisen f.eks. står op og bevæger sig. Det annonceres også, hvilken vært der præsenterer nyhederne den pågældende aften.

Men den mere neutrale tilgang ligger dybt i public service-traditionen.

"Dilemmaet er, at seerne på den ene side ønsker en mere personlig nyhedsformidling, sådan som Jes Dorph i særlig grad er udtryk for. På den anden side skal nyhederne ikke miste seriøsitet, så seerne ønsker heller ikke at værterne bliver for personlige", siger Vibeke Pedersen.

En klar tendens er, ifølge medieforskeren, at tv-værternes betydning for seertallene er et konkurrenceparameter, der ikke ser ud til at blive svækket i nærmeste fremtid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også