TV 2 afviser ikke gatekeeper-ansøgning

Den nye TV 2-direktør Merete Eldrup erkender, at TV 2 står med et dilemma omkring TV 2s plads i værdikæden og rolle på distributionsområdet.
Per Fanefjord Laursen

Den nye TV 2-direktør Merete Eldrup erkender, at TV 2 står med et dilemma omkring TV 2s plads i værdikæden og rolle på distributionsområdet.

Det er ét af flere dilemmaer, som hun skal tage bestik af i den kommende tid.

Derfor kaster hun et ekstra godt blik på det udbudsmateriale om DTT gatekeeper-opgaven, der netop nu er blevet til rådighed. Hun kan overveje strategierne frem til den 21. januar, hvor der er deadline for indlevering af ansøgninger.

Hun er godt klar over, at mulighederne er få. Hendes konstituerede forgænger Anders Kronborg afviste således at byde på rollen.

"Der er andre muligheder for at spille en rolle på distribution, men jeg vil læse materialet, selv om vi ved, at politikerne har fravalgt ansøgere fra selskaber med danske tv-stationer. Står det ved magt, er der ikke meget at gøre," forklarer den nye direktør til MediaWatch.

En anden mulighed er dog fortsat at danne en politisk korrekt alliance og deltage i DTT skønhedskonkurrencen sammen med andre.

"Ja, det er da en mulighed. Vi nærlæser udbudsmaterialet," siger hun.

Det kommer næppe bag på mange, at et andet dilemma for TV 2 direktøren er radiostationen.

Merete Eldrup sætter sig i juledagene over excell-arkene og regner sig frem til, hvor smertegrænsen for TV 2 Radio ligger. Radio passer stadig perfekt i koncernens portefølje, fastslår hun, men:

"Der er selvfølgelig en nedre smertegrænse på radioen. Den skal jeg til at finde nu. Vi skal se på, om der kan drives en radio med et rimeligt omkostningsniveau, og rimelige indtægter, med de markedsbetingelserne, der gælder," forklarer hun.

Merete Eldrup henviser til, at TV 2 Radio ikke har nået den share af lytningen og af markedet, som forretningsplanen forudsatte. Radios andel af annoncemarkedet vokser også beskedent.

Radiostationen kan selv påvirke sit det ene problem; ved at skabe indhold der tiltrækker en højere share. TV 2 Radio kan imidlertid ikke gøre noget, hvis annoncemarkedet i Danmark nærmest afviser radio som medie, og tidsvinduet for stor annoncevækst til FM radio er forpasset.

"Det kan jo være, at vores forudsætninger var forkerte. At annoncemarkedet ikke vil investere meget mere i radio. Og så har vi anden situation. Men jeg kan i dag ikke sætte kronebeløb på, hvor den grænse ligger," siger hun.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også