TV3 prissætning afspejler selvtillid i 2008

Tv-selskabernes prisudspil kræver traditionen tro, at mediabureauer dykker dybt ned i tallene for at gennemskue, hvad tjener kunden bedst.
Per Fanefjord Laursen
Tv-selskabernes prisudspil kræver traditionen tro, at mediabureauer dykker dybt ned i tallene for at gennemskue, hvad tjener kunden bedst. Viasat og SBS har netop udsendt prislister for 2008, og spillet om næste års tv-indkøb kan fortsætte. Initiative Universal noterer sig, at TV 2 øger prisen med i snit 3,5 procent, mens Viasat og SBS er godt med på ca. 3,4 procent. Dykker man ned i udspillene, er der stor forskel på de prisændringer, man kan opleve som annoncør. Mens annoncører, der vil ramme de 21-50 årige i efterårsmånederne, møder bastante prisstigninger på omkring 10 procentpoint, kan annoncører i en ung målgruppe opnå et prisfald på Viasat i april måned. "Af samme grund er det knap så vigtigt, hvad stationerne siger, deres gennemsnitlige prisstigning ligger på. Alt afhænger af annoncørens indkøbsmønster, og de forhandlinger som kommer til at pågå de næste 3 måneder," siger TV Director Jakob Olsen, IUM. IUM studser over, at specielt Viasat endnu engang hæver prisen relativt meget mere end TV 2. "Jeg undrer mig også over, at Viasat hæver deres priser så markant i efterårssæsonen - endnu engang. Det kan komme til at koste annoncekroner, specielt hvis TV3s efterår ikke bliver så stærkt som de selv regner med," advarer han. Viasat hæver generelt prisen mindre end TV 2, påpeger vice- og salgsdirektør Christian Bechmann. "Årsagen til at vi har valgt at hæve prisen mest i efteråret er, at efterspørgslen her fortsat er større end udbuddet. I år er efterspørgslen tiltaget yderligere i denne periode," oplyser han og tilføjer, at Viasats priser stadig er markant under TV 2s priser, også i efteråret. IUM behøver ikke været bekymret for TV3s leveringsevner, mener salgsdirektøren. TV3 har haft god seerfremgang i år blandt andet med '2900 Happiness' og et comeback for 'Robinson', der har haft et fordoblet seertal i forhold til 2006. Christian Bechmann lover, at man i 2008 vil investere yderligere. "I efteråret 2008 vil programfladen igen blive styrket, så vi kan levere mere til vores kunder. Jeg synes, vi gør, hvad vi kan for at følge med efterspørgslen." IUM efterlyser, at tv-selskaberne vil gøre det mere attraktivt at annoncere i juli måned, set i lyset af en juli 2007, hvor der kun var en belægning på ca. 50 procent. "I juli måned har vi i år set en stigning i den totale tv-sening på 10 procent sammenlignet med 2006 - sikkert drevet af det dårlige sommervejr - og derfor har juli måneds belægning også procentuelt været mindre i år, men vores belægning har dog stadig været væsentligt over det niveau, som fremføres af IUM," siger Bechmann. Bechmann peger på, at juli måned generelt er den mindste måned annonceringsmæssigt på tv, på trods af at det er en af de allerbilligste måneder. Han konkluderer at det ikke er prisen, som er den afgørende faktor. Men i andre perioder har TV3-kanalerne dog reduceret prisen på grund af lavere efterspørgsel i forhold til udbuddet, fordi man tror pris kan gøre en forskel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også