Lektor kalder vækst i Netflix efter opgør med kodedeling for en overraskende sejr

Streamingtjenestens strammere greb om gratisterne har sendt flere over i et betalende abonnement i årets andet kvartal. 
”Netflix har bedt folk om at betale for deres produkt, også dem, der ikke gjorde det før. Og folk har valgt at betale. Det er en sejr for Netflix,” siger Larz Konzack, der er lektor i informationsstudier på Københavns Universitet og beskæftiger sig med digital kultur, i et interview med Politiken. | Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
”Netflix har bedt folk om at betale for deres produkt, også dem, der ikke gjorde det før. Og folk har valgt at betale. Det er en sejr for Netflix,” siger Larz Konzack, der er lektor i informationsstudier på Københavns Universitet og beskæftiger sig med digital kultur, i et interview med Politiken. | Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix

Det har vist sig at være et overraskende indbringende sats for Netflix at tage et større opgør med gratis brug af streamingtjenesten. Det vurderer Larz Konzack, der er lektor i informationsstudier på Københavns Universitet og beskæftiger sig med digital kultur, i et interview med Politiken.

Det gør han, efter Netflix i maj lancerede en model, hvor man kun kan dele sin Netflix-bruger med dem, som man bor sammen med, hvilket nu har vist sig at give et løft i antallet af betalende abonnenter i årets andet kvartal med otte pct.

”Netflix har bedt folk om at betale for deres produkt, også dem, der ikke gjorde det før. Og folk har valgt at betale. Det er en sejr for Netflix,” siger han til Politiken og tilføjer, han selv havde regnet med, at flere ville flytte til andre tjenester og streame ulovligt.

Netflix er verdens største streamingtjeneste og har omkring 238,4 mio. betalende abonnenter. Selskabet har tidligere vurderet, at mere end 100 mio. af selskabets kunder har delt deres konti med andre personer uden for husstanden. 

Fokus på at få nedbragt antallet af såkaldte gratister er Netflix ikke alene med. I januar fortalte TV 2’s kommercielle direktør, Stig Møller Christensen, at omkring 250.000 TV 2 Play-abonnenter med mellemrum deler deres login med folk uden for husstanden, og at abonnementsdelingen udgør et ”pænt trecifret millionbeløb” i potentielle ekstraindtægter, som TV 2 altså går glip af. 

Det har selskabet i 2023 øget sin indsats mod og i foråret fortalte den kommercielle direktør, at TV 2 gennem en blødere indsats med mere kommunikation om reglerne for deling af passwords siden nytår har trimmet andelen, der deler ulovligt fra 30-35 pct. til 30-25 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også