En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
07.12.2022kl. 08.27

Tv-status: TV 2’s hovedkanal sidder solidt på førerpositionen når det kommer til tv-vaner

De strukturelle tendenser i danskernes lineære tv-forbrug er i vid udstrækning fortsat i årets tredje kvartal. TV 2’s position er styrket, mens især de kommercielle stationer sakker længere bagud.
Foto: Thomas Borberg
af EMIL RØMER OLSEN

Selvom tallet har været faldende i over ti år, går en anseelig del af danskernes dag stadig med at se lineært tv. Det viser tal fra analyseselskabet Nielsen, der siden årsskiftet har stået for målingerne af danskernes tv- og streamingforbrug.

I årets tredje kvartal blev der i gennemsnit brugt 118 minutter dagligt på at se lineært tv, viser en opgørelse over juli-september, som MediaWatch har fået.

Det er en lille stigning fra 115 minutter i andet kvartal, som traditionelt set ikke er et stærkt tv-kvartal. Sammenligner man med Kantar Gallups målinger fra tidligere år, indikerer Nielsens tal også, at det strukturelle fald i tv-forbrug er fortsat. De to analyseselskabers tal er dog ikke direkte sammenlignelige, da de ikke bruger samme målemetoder.

Man kan til gengæld sammenligne tredje kvartal med andet kvartal i 2022, og her er en anden strukturel tendens tydelig.

For danskere i aldersgruppen 18-35 år er den daglige tv-sening faldet med ti pct. fra knap 20 minutter om dagen i andet kvartal til godt 18 minutter i tredje kvartal. I samme periode er det traditionelle tv-forbrug blandt danskere på 60 år og opefter steget med ni minutter om dagen til i alt 270,5 minutter.

TV 2 øger forspring til DR

Der er store forskelle på tv-stationernes indbyrdes positioner, når man zoomer ind på deres andele af det samlede linære tv-forbrug.

Mere end halvdelen af tv-seningen bliver brugt hos TV 2. I gennemsnit brugte befolkningen knap 67 minutter om dagen i selskab med en af stationens syv kanaler i kvartalet.

Størstedelen af seningen ligger på TV 2’s hovedkanal, som der er tændt for i godt 40 minutter om dagen. TV 2 Charlie er stationens næstmest sete kanal. Her er der i gennemsnit brugt knap 11 minutter dagligt skarpt efterfulgt af TV 2 News, som danskernes tv i snit var tunet ind på 9,5 minutter om dagen i tredje kvartal.

Herefter følger DR, der har trukket et dagligt forbrug på knap 31 minutter i snit på tværs af sine tre kanaler. Dermed trak TV 2 alene på sin hovedkanal 22,5 pct. flere minutters lineær sening end alle DR’s kanaler tilsammen. På DR’s hovedkanal, DR1, har danskerne i gennemsnit set med godt 25 minutter om dagen.

DR2 blev der zappet ind på godt fem minutter om dagen, mens børnekanalen Ramasjang som lineær tv-kanal lå i bund for DR med lige under ét minuts sening om dagen.

Kommercielle kanalers tab fortsætter

De øvrige kommercielle spillere har langt op til seertallene hos de to public service-stationer. På tværs af alle de øvrige broadcastere bliver der brugt godt 20 minutters daglig tv-sening ifølge Nielsens opgørelse.

Ligesom public service-stationerne har de kommercielle broadcastere dog skiftet strategispor med et større fokus på streaming som omsætningsmotor.

Viaplay Groups seks tv-kanaler sidder på godt 12 minutters daglig sening. Her er TV 3 den mest brugte kanal, som danskerne havde tændt for i knap fire minutter på om dagen, mens der gik omkring 3,5 minutter på TV3+.

Warner Bros. Discoverys seertal bærer fortsat præg af, at Discovery Networks kanaler røg ud af Yousees tv-pakker i slutningen af 2020, hvilket var hovedårsag til en halvering af broadcasterens seerandele på lineært tv.

I tredje kvartal har danskerne i gennemsnit brugt knap fem minutter dagligt tunet ind på Warner Bros. Discoverys 11 kanaler, som bl.a. tæller Kanal 5, 6’eren og to Eurosport-kanaler. Tallene kan ikke direkte sammenlignes med målingerne fra Kantar Gallup, men de viste i 2020 et dagligt forbrug på syv minutter til Discovery i 2020 og seks minutter i 2021.

Disneys tv-portefølje, som tæller i alt fire kanaler under henholdsvis Disney- og National Geographic-varemærkerne, trak i alt 1,5 minuts daglig sening i tredje kvartal.

Større spredning på streaming

Nielsen måler også på forbruget af streaming hos de mellem 1570-1750 husstande, der er en del af analyseselskabets repræsentative panel i Danmark. Her er der også hård konkurrence om seernes tid.

Netflix, der i flere undersøgelser er udpeget til at være den mest udbredte streamingtjeneste i Danmark, ligger i front med et gennemsnitligt dagligt forbrug på næsten 11 minutter om dagen. Den amerikanske platform er skarpt efterfulgt af TV 2 Play, der også er tæt på de 11 minutter om dagen.

DR er også på streamingområdet overgået af TV 2. Men forbrugsforskellen er mindre end på lineært tv. DRTV, statsradiofoniens streamingplatform, trak i tredje kvartal knap ni minutters daglig sening i gennemsnit.

De internationale kommercielle spillere Viaplay, Disney og Warner Bros. Discovery har også en bedre position på streamingmarkedet relativt til public service-stationerne.

Nielsens måling af streaming

  • Det er væsentligt at understrege, at Nielsens tal gælder gennemsnittet af alle danskeres streamingforbrug, altså både dem med og uden abonnementer på eksempelvis TV 2 og Netflix.

  • Nielsen måler streamingforbrug via deres panelisters wififorbindelse til internettet. Det vil sige, at målingerne ikke opfanger forbrug af streamingtjenester uden for husstandene eller på eksempelvis mobiltelefoner, der ikke er koblet op på husstandens wifi.

  • Nielsens panel tæller mellem 1570-1750 husstande i Danmark.

Mens Disneys tilslutning på lineært tv er mange gange lavere end DR og TV 2, bruger danskerne i gennemsnit Disney+ omkring 4,5 minut dagligt, hvilket kun er omkring halvt så meget som DRTV. Slår man forbrugstallene for Warner Bros. Discoverys to streamingtjenester, HBO Max og Discovery+, sammen, sidder de på lige under fire minutter daglig sening.

Ved årsskiftet vil Nielsen have målt danskernes seervaner i et kalenderår.

Relaterede artikler:

  • Foto: TV 2/PR

    TV 2 Play runder 1 mio. abonnenter

    For abonnenter

  • Foto: TV 2/PR

    Danskerne har i gennemsnit adgang til tre streamingtjenester

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Medienyt

DR og TV 2 sikrer sig OL-rettigheder frem til 2032

De to stationer deler rettighederne til at vise OL på dansk tv de kommende år, mens Warner Bros. Discovery har streamingrettigheder til samtlige konkurrencer. Opdateret.

For abonnenter

Foto: Eduardo Parra/AP/Ritzau Scanpix
TV

Streamingtjenester blev ramt på flere fronter i 2022

En presset verdensøkonomi og hård konkurrence har betydet, at flere streamingtjenester er halvt så meget værd i dag som i slutningen af 2021.

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge