Tv-status: TV 2’s hovedkanal sidder solidt på førerpositionen når det kommer til tv-vaner

De strukturelle tendenser i danskernes lineære tv-forbrug er i vid udstrækning fortsat i årets tredje kvartal. TV 2’s position er styrket, mens især de kommercielle stationer sakker længere bagud.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Selvom tallet har været faldende i over ti år, går en anseelig del af danskernes dag stadig med at se lineært tv. Det viser tal fra analyseselskabet Nielsen, der siden årsskiftet har stået for målingerne af danskernes tv- og streamingforbrug.

I årets tredje kvartal blev der i gennemsnit brugt 118 minutter dagligt på at se lineært tv, viser en opgørelse over juli-september, som MediaWatch har fået.

Det er en lille stigning fra 115 minutter i andet kvartal, som traditionelt set ikke er et stærkt tv-kvartal. Sammenligner man med Kantar Gallups målinger fra tidligere år, indikerer Nielsens tal også, at det strukturelle fald i tv-forbrug er fortsat. De to analyseselskabers tal er dog ikke direkte sammenlignelige, da de ikke bruger samme målemetoder.

Man kan til gengæld sammenligne tredje kvartal med andet kvartal i 2022, og her er en anden strukturel tendens tydelig.

For danskere i aldersgruppen 18-35 år er den daglige tv-sening faldet med ti pct. fra knap 20 minutter om dagen i andet kvartal til godt 18 minutter i tredje kvartal. I samme periode er det traditionelle tv-forbrug blandt danskere på 60 år og opefter steget med ni minutter om dagen til i alt 270,5 minutter.

TV 2 øger forspring til DR

Der er store forskelle på tv-stationernes indbyrdes positioner, når man zoomer ind på deres andele af det samlede linære tv-forbrug.

Mere end halvdelen af tv-seningen bliver brugt hos TV 2. I gennemsnit brugte befolkningen knap 67 minutter om dagen i selskab med en af stationens syv kanaler i kvartalet.

Størstedelen af seningen ligger på TV 2’s hovedkanal, som der er tændt for i godt 40 minutter om dagen. TV 2 Charlie er stationens næstmest sete kanal. Her er der i gennemsnit brugt knap 11 minutter dagligt skarpt efterfulgt af TV 2 News, som danskernes tv i snit var tunet ind på 9,5 minutter om dagen i tredje kvartal.

Herefter følger DR, der har trukket et dagligt forbrug på knap 31 minutter i snit på tværs af sine tre kanaler. Dermed trak TV 2 alene på sin hovedkanal 22,5 pct. flere minutters lineær sening end alle DR’s kanaler tilsammen. På DR’s hovedkanal, DR1, har danskerne i gennemsnit set med godt 25 minutter om dagen.

DR2 blev der zappet ind på godt fem minutter om dagen, mens børnekanalen Ramasjang som lineær tv-kanal lå i bund for DR med lige under ét minuts sening om dagen.

Kommercielle kanalers tab fortsætter

De øvrige kommercielle spillere har langt op til seertallene hos de to public service-stationer. På tværs af alle de øvrige broadcastere bliver der brugt godt 20 minutters daglig tv-sening ifølge Nielsens opgørelse.

Ligesom public service-stationerne har de kommercielle broadcastere dog skiftet strategispor med et større fokus på streaming som omsætningsmotor.

Viaplay Groups seks tv-kanaler sidder på godt 12 minutters daglig sening. Her er TV 3 den mest brugte kanal, som danskerne havde tændt for i knap fire minutter på om dagen, mens der gik omkring 3,5 minutter på TV3+.

Warner Bros. Discoverys seertal bærer fortsat præg af, at Discovery Networks kanaler røg ud af Yousees tv-pakker i slutningen af 2020, hvilket var hovedårsag til en halvering af broadcasterens seerandele på lineært tv.

I tredje kvartal har danskerne i gennemsnit brugt knap fem minutter dagligt tunet ind på Warner Bros. Discoverys 11 kanaler, som bl.a. tæller Kanal 5, 6’eren og to Eurosport-kanaler. Tallene kan ikke direkte sammenlignes med målingerne fra Kantar Gallup, men de viste i 2020 et dagligt forbrug på syv minutter til Discovery i 2020 og seks minutter i 2021.

Disneys tv-portefølje, som tæller i alt fire kanaler under henholdsvis Disney- og National Geographic-varemærkerne, trak i alt 1,5 minuts daglig sening i tredje kvartal.

Større spredning på streaming

Nielsen måler også på forbruget af streaming hos de mellem 1570-1750 husstande, der er en del af analyseselskabets repræsentative panel i Danmark. Her er der også hård konkurrence om seernes tid.

Netflix, der i flere undersøgelser er udpeget til at være den mest udbredte streamingtjeneste i Danmark, ligger i front med et gennemsnitligt dagligt forbrug på næsten 11 minutter om dagen. Den amerikanske platform er skarpt efterfulgt af TV 2 Play, der også er tæt på de 11 minutter om dagen.

DR er også på streamingområdet overgået af TV 2. Men forbrugsforskellen er mindre end på lineært tv. DRTV, statsradiofoniens streamingplatform, trak i tredje kvartal knap ni minutters daglig sening i gennemsnit.

De internationale kommercielle spillere Viaplay, Disney og Warner Bros. Discovery har også en bedre position på streamingmarkedet relativt til public service-stationerne.

Mens Disneys tilslutning på lineært tv er mange gange lavere end DR og TV 2, bruger danskerne i gennemsnit Disney+ omkring 4,5 minut dagligt, hvilket kun er omkring halvt så meget som DRTV. Slår man forbrugstallene for Warner Bros. Discoverys to streamingtjenester, HBO Max og Discovery+, sammen, sidder de på lige under fire minutter daglig sening.

Ved årsskiftet vil Nielsen have målt danskernes seervaner i et kalenderår.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også