En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
18.05.2022kl. 16.08

Nent tager navneskifte til Viaplay

Nordic Entertainment Group hedder fremover Viaplay Group. Det skal sende klart signal om, at medieselskabet har fokus skåret knivskarpt mod streamingfremtiden.
Foto: PR/Viaplay
af SØREN FRANDSEN

Nordic Entertainment Group (Nent) skifter navn til Viaplay. Det oplyser koncernen, efter selskabet på en generalforsamling 18. maj formelt traf beslutning om det.

Ændringen afspejler virksomhedens strategiske fokus på Viaplay-streamingtjenesten og dens fortsatte internationale ekspansion og fortsatte nordiske vækst, lyder det i pressemeddelelsen.

”Vi er nu Viaplay Group – det rigtige skridt på det rigtige tidspunkt for vores hurtigt voksende globale virksomhed. Viaplay er til stede på alle vores markeder, vores mest genkendelige brand og vores største enkeltindtægtsskabende enhed. Denne ændring vil gavne hele vores virksomhed ved at gøre os mere synlige og vores strategi endnu tydeligere. I dag er en milepæl for vores folk, partnere, investorer og alle, der er forbundet med Viaplay Group, den internationale streamingudfordrer,” siger Anders Jensen, adm. direktør i Viaplay Group.

Solid indtjening fra Viaplay

I slutningen af april kunne det daværende Nent offentliggøre regnskab for førte kvartal af 2022.

Her kunne man se, at omsætningen var vokset til 3,324 mia. svenske kr., en vækst på 9,9 pct. i forhold til første kvartal i 2021. Dog var vækstkurven fladere end i samme kvartal 2021, hvor omsætningen voksede med 15,9 pct.

Det største forretningsben i koncernen er streamingtjenesten Viaplay, som stod for 39 pct. af omsætningen i første kvartal. Ser man isoleret på Viaplay-omsætningen, voksede den med 26 pct. Dertil kommer selskabets traditionelle tv-forretning, som bl.a. tæller TV3-kanalerne og distributøren Allente, der samlet tegner sig for 34 pct. af selskabets omsætning i første kvartal samt det tredje forretningsområde, annoncesalg, som stod for 26 pct. af første kvartals omsætning.

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Nordic Entertainment Group

    Nent udpeger ny finansdirektør

    For abonnenter

  • Foto: PR/Allente

    Nents traditionelle tv-distribution gik også frem i første kvartal

    For abonnenter

  • Foto: PR/Mathias Bondo Kim

    Allente indgår streaming-samarbejde med dansk bredbåndsselskab

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Læs også

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Maiken Riise Andersen, kommunikations- og pressechef i ALK | Foto: Jørgen True, Studie-e
Navne

Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere

Allergiselskabet ALK har fået ny kommunikations- og pressechef, og hun har blandt andet sat sig for at øge kendskabet til virksomheden, så det fremstår mere attraktivt over for kommende medarbejdere.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Regnskabs-/økonomichef

  • People and Operations Partner

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge