MediaWatch

Nent tager navneskifte til Viaplay

Nordic Entertainment Group hedder fremover Viaplay Group. Det skal sende klart signal om, at medieselskabet har fokus skåret knivskarpt mod streamingfremtiden.

Foto: PR/Viaplay

Nordic Entertainment Group (Nent) skifter navn til Viaplay. Det oplyser koncernen, efter selskabet på en generalforsamling 18. maj formelt traf beslutning om det.

Ændringen afspejler virksomhedens strategiske fokus på Viaplay-streamingtjenesten og dens fortsatte internationale ekspansion og fortsatte nordiske vækst, lyder det i pressemeddelelsen.

”Vi er nu Viaplay Group – det rigtige skridt på det rigtige tidspunkt for vores hurtigt voksende globale virksomhed. Viaplay er til stede på alle vores markeder, vores mest genkendelige brand og vores største enkeltindtægtsskabende enhed. Denne ændring vil gavne hele vores virksomhed ved at gøre os mere synlige og vores strategi endnu tydeligere. I dag er en milepæl for vores folk, partnere, investorer og alle, der er forbundet med Viaplay Group, den internationale streamingudfordrer,” siger Anders Jensen, adm. direktør i Viaplay Group.

Solid indtjening fra Viaplay

I slutningen af april kunne det daværende Nent offentliggøre regnskab for førte kvartal af 2022.

Her kunne man se, at omsætningen var vokset til 3,324 mia. svenske kr., en vækst på 9,9 pct. i forhold til første kvartal i 2021. Dog var vækstkurven fladere end i samme kvartal 2021, hvor omsætningen voksede med 15,9 pct.

Det største forretningsben i koncernen er streamingtjenesten Viaplay, som stod for 39 pct. af omsætningen i første kvartal. Ser man isoleret på Viaplay-omsætningen, voksede den med 26 pct. Dertil kommer selskabets traditionelle tv-forretning, som bl.a. tæller TV3-kanalerne og distributøren Allente, der samlet tegner sig for 34 pct. af selskabets omsætning i første kvartal samt det tredje forretningsområde, annoncesalg, som stod for 26 pct. af første kvartals omsætning.

Mere fra MediaWatch

DR og Roskilde Festival dropper tv-samarbejde

Danmarks Radio har droppet alle livekoncertoptagelser og tv-produktioner fra årets musikfestivaler heriblandt Roskilde Festival. Seertilslutningen står ikke mål med ressourceforbruget, lyder det. I stedet spreder DR sine medarbejdere over flere festivaler henover sommeren.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs