MediaWatch

Viacomcbs så omsætningen falde i tredje kvartal

Tilbagegang i reklamesalget og inden for kabel-tv betød et fald i omsætningen for den amerikanske mediekoncern.

Foto: Kate Munsch/Reuters/Ritzau Scanpix

Den amerikanske mediekæmpe Viacomcbs, resultatet af sidste års fusion mellem CBS og Viacom, sætter sig fredag med 3,1 pct., selv om tallene for tredje kvartal var bedre end ventet.

Viacomcbs så i sit tredje kvartal sin omsætning falde med 9 pct. til 6,12 mia. dollar fra 6,70 mia. dollar og mod ventede 5,96 mia. dollar, mens det justerede overskud per aktie blev på 1,00 dollar, sammenlignet med 0,92 dollar et år tidligere, og mod et konsensusestimat på 0,81 dollar, ifølge Bloomberg News.

Det justerede nettoresultat blev på 561 mio. dollar mod et bud på Wall Street på 513 dollar. Driftsresultatet, målt på justeret EBITDA, landede samtidig på 624 mio. dollar. Her var ventet 513 mio. dollar.

Den bedre end ventede omsætning blev blandt andet skabt af et reklamesalg på 2,19 mia. dollar mod ventede 2,09 mia. dollar, men det var stadig et fald på 6 pct. fra 2,33 mia. dollar et år tidligere.

De hjemlige indtægter fra streaming og digitalt videosalg steg derimod med 56 pct. til 636 mio. dollar. Her var det især streaming, som så den største vækst med 78 pct. på årsbasis, mens det underliggende antal af betalende streamingkunder steg med 72 pct. til 17,9 millioner abonnementer.

Til gengæld faldt indtægterne på kunderne på kabel-tv med 7 pct. til 3,06 mia. dollar, hvilket dog stadig var bedre end ventede 2,90 mia. dollar.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs