Yousee indstiller sig på lavere indtjening per kunde i nyt tv-marked

Nye udgifter til bl.a. Premier League-rettigheder og vandring væk fra tradtionelle til mere fleksible tv-pakker pressede bruttofortjenesten hos Yousee i andet kvartal. Den udvikling vil flade ud, men lønsomheden per tv-kunde vil også på sigt blive mindre, siger finansdirektør.
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix

Yousee lukkede døren til første halvår med et tab på 102.000 tv-kunder – fordelt på 61.000 i de første tre måender og 41.000 i de efterfølgende tre. Til sammenligning mistede TDC, som ejer Yousee, 71.000 tv-kunder i hele 2019.

Dermed markerede første halvår også en acceleration i den nedadgående kurve, som Yousee og de fleste andre tv-distributører døjer med i et marked, hvor flere fravælger traditionelle tv-pakker til fordel for streamingtjenester eller nye tv-løsninger. Samtidig var halvåret det første for Yousee uden Discoverys kanaler på menuen, efter parterne brød det mangeårige samarbejde ved årsskiftet.

Finansdirektør i TDC, der står bag Yousee, Lasse Pilgaard, mener dog, at udviklingen går den rigtige vej, selvom rekordmange er gået ud af Yousees butik i første halvår.  

"Vi ser en forbedring fra første til andet kvartal, og det er blevet bedre måned for måned her," siger han.

"I den forstand er vi tilfredse med udviklingen, men ikke med at tabe 41.000 tv-kunder. Det er også derfor, teamet arbejder ekstremt hårdt på at få genvundet noget af den tillid, der gik tabt, og få lanceret de nye tv-tilbud for at få stabiliseret vores tv-forretning," siger Lasse Pilgaard.

Effekt af Discovery-skilsmisse

Finansdirektøren vil ikke sætte tidshorisont på, hvornår udviklingen er stabil, men peger på, at Yousees markedsandel er tættere på en flad udvikling i et generelt faldende traditionelt tv-marked.

Hvor stor en del af nedgangen i første halvår tilskriver I bruddet med Discovery?

"Der har været en effekt, der er blevet mindre. Det er svært at sætte tal på, men vi er ikke i tvivl om, at det har haft en effekt. Vi er lige så stille ved at genvinde noget tillid, men der er stadig et stykke vej," siger Lasse Pilgaard, der uddyber, at Yousee gerne vil have lappet hullet og have fuld plade på indholdssiden igen.

Vil I genoptage forhandlingerne med Discovery?

"Vi kunne rigtig godt tænke os at få Discovery ind, og det er ikke sådan, at der ikke foregår dialoger med dem i forhold til, hvordan det kunne se ud, men mere kan vi ikke sige," siger Lasse Pilgaard, der ikke vil uddybe karakteren af dialogen.

Større fald i traditionelle tv-pakker

En ting er, hvordan tallene i kundebasen boner ud, men en anden ting er, hvilke produkter tv-kunderne køber. Her sker der en større forskydning fra de traditionelle tv-pakker mod de mindre og mere fleksible produkter, forklarer Lasse Pilgaard.

"For de klassiske tv-pakker har vi en meget større nedgang end tallene, der kommer ud netto viser, fordi vi får konverteret rigtig mange kunder til de nye fleksible og pointbaserede tv-pakker," siger Lasse Pilgaard, der uddyber, at efterspørgslen på de fleksible tv-pakker – bland selv-produktet – omvendt stiger.

"Vi ser en meget markant vækst og også en tocifret procentuel vækst i de fleksible tv-pakker. For os er det en ret positiv udvikling, for vi ser det som en fremtidssikring af tv-forretningen," siger Lasse Pilgaard.

Permier League koster

Ud over fyringen af Discovery i de traditionelle tv-pakker har Yousee taget et andet markant skridt inden for de seneste år med lanceringen af tv-kanalen Xee i begyndelsen af 2019. I den forbindelse købte Yousee fra efteråret 2019 en bid af tv-rettighederne til den engelske Premier League, som er den dyreste fodboldrettighed i markedet, og har investeret i bl.a. flere egenproducerede dramaserier.

De øgede udgifter har sammen med kundeafgang og vandringen fra traditionelle og dyrere tv-pakker til billigere bland selv-produkter været med til at sende bruttofortjenesten i tv-forretningen i andet kvartal ned med 19 pct.

"Der er nogle indholdsomkostninger bl.a. til Premier League i dette kvartal, som ikke var der sidste år. Den anden effekt er, at når man tager en klassisk fuldpakke-kunde og koncerterer til en 36 point bland-selv pakke, så tjener vi mindre på den kunde, end vi gjorde tidligere, fordi de har adgang til et andet indholdsunivers, som for os er lidt dyrere med bl.a. Netflix, HBO, Viaplay, TV 2 Play," siger Lasse Pilgaard.

Lavere indtjening

Han vedgår, at udviklingen vil betyde, at Yousee må indstille sig på at et lavere indtjeningsniveau per tv-kunde.

"Selv hvis vi formår at holde alle kunder i butikken, så må vi acceptere, at vi tjener mindre per kunde i takt med, at vi kommer til at migrere kunder til de fleksible tv-pakker og forhåbentlig også Youtv (kommende digitalt tv-produkt fra Yousee, red.). Det vil i en periode komme til at give et tab på vores grundpakke, men til gengæld en langt mere stabil og langtidssikret tv-forretning," siger Lasse Pilgaard.  

Han uddyber, at TDC overordnet har været tilfreds med udviklingen for Xee.

"Vi er rigtig godt tilfredse med udviklingen på Xee og har en gensalgsaftale med Stofa, der vil tilbyde den fortsat. I og med at det er top fem mest sete kanal blandt Yousee-kunder, synes vi, at vi er lykkedes med den," siger Lasse Pilgaard, der afviser, at der skal skrues mere op for indholdsinvesteringerne.

"På tværs af vores totale content spend, så ligger vi det rigtige sted lige nu i forhold til Xee og kundernes behov."

Nyt streamingprodukt skal vinde kunder

Yousee vil i tredje kvartal lancere streamingtjenesten Youtv, der er digitalt baseret, og hvor kunderne kan vælge frit mellem live-kanaler og streaming. Youtv blev annonceret i juli og klipper symbolsk navlestrengen til det traditionelle kabel-tv-net, som har været fundamentet under Yousees tv-forretning, og som har løbet i årene på af TDC's coax-netværk

Yousee forventer, at det bliver en spydspids i stabiliseringen af tv-forretningen.

"Det at have et produkt, som kan sælges til alle kunder, uanset om de har bredbånd hos den ene eller anden udbyder, er noget nyt i markedet. Det er også det første tv-produkt, der er fuldt fleksibelt i forhold til at valgt af tv-kanaler og streamingtjenester, så det har vi ret store forventninger til."

I hvor høj grad forventer I, at det vil kannibalisere på jeres øvrige tv-produkter?

"Der er ikke tvivl om, at nogle af vores kunder vil vælge det, men det er ikke nødvendigvis skidt for os. Vores markedsandel på tv i Danmark er 50 pct., men vi mener også, at vi med Youtv vil kunne vinde nogle nye kunder blandt de øvrige 50 pct. i markedet, som vi ikke har kundeforhold til i dag," siger Lasse Pilgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også