MediaWatch

TV3-ejer sikrer sig igen tv-rettighederne til Premier League

Nordic Entertainment Group fortsætter som indehaver af rettighederne til den bedste engelske fodboldrække frem til sommeren 2022. Ny aftale indeholder flere live-kampe end hidtil.

Ritzau Scanpix/AP/Rui Vieira
Manchester City blev engelsk mester i den nyligt afsluttede Premier League-sæson. Foto: Ritzau Scanpix/AP/Rui Vieira

Nordic Entertainment Group, der står bag blandt andet TV3-kanalerne og Viaplay, har købt rettighederne til den bedste engelske fodboldrække, Premier League, i tre år fra sæsonen 2019/20 og fremad. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Rettighederne gælder i Danmark, Sverige og Finland. I Danmark og Sverige har Nordic Entertainment Group, der hidtil har været kendt under navnet MTG, haft rettighederne til Premier League siden 2010, mens selskabet i Finland har kunnet vise kampene fra den engelske liga siden 2016.

I den kommende rettighedsperiode bliver der flere kampe at vise. Således stiger antallet af live-kampe med 13 pct. til i alt 232. Kampene spilles typisk fredag, lørdag, søndag og mandag, mens der også indimellem spilles kampe i midtugen og på helligdage.

"Premier League er den mest populære nationale fodboldliga i verden, og den tiltrækker de bedste spillere og managere fra hele verden. Ligaen løber næsten hele året rundt og giver dermed konstant underholdning og indeholder nu endnu flere kampe ugentligt," udtaler Jørgen Madsen Lindemann, adm. direktør for MTG, i meddelelsen.

TV3-kanalerne og Viaplay er som tidligere nævnt i forvejen hjemsted for Premier League-kampene på dansk tv. MTG købte senest rettighederne tilbage i oktober 2015. Dengang var der også tale om en treårig aftale.

Kort efter MTG købte rettighederne, videresolgte selskabet halvdelen af rettighederne til Discovery Networks. Den aftale løber frem til 2019.

Premier League regnes blandt de mest værdifulde fodboldrettigheder sammen med Superligaen og Champions League.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danmarks største forlag måtte nedjustere sine forventninger til årets præstation betragteligt, Sjællandske Medier købte op, og Forbrugerombudsmanden besluttede, at et særligt markedsføringsredskab på Facebook er ulovligt. Få overblikket over ugen, der gik, i Mediedanmark.

Bonnier lancerer nyt bureau i Norge

Bonnier Media åbner et ny marketingbureau ved navn Kontent, som skal producere indhold inden for mode, interiør og livsstil. Det skal danne spydspids for koncernens satsning på content marketing og nativeproduktion.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere