Ny TV 2-formand: Optimalt at blive salgsklar til nytår

Udnævnelsen af Jimmy Maymann som bestyrelsesformand for TV 2 indleder slutspurt op til et udbud af tv-stationen. Der er dog ingen skarp deadline, siger Jimmy Maymann, der forventer den største forhindring for privatiseringen løst.

Kulturminister Mette Bock (LA) lagde tirsdag ekstra topping på salgsplanerne for TV 2. Med udnævnelsen af den tidligere topchef for Huffington Post Jimmy Maymann som ny bestyrelsesformand flytter salgsprocessen nu for alvor ind i TV 2-koncernen og tager plads i den øverste ledelse.

"Det er en spændende opgave, som det var svært ikke at finde interessant, når jeg nu var kommet tilbage til Danmark," siger Jimmy Maymann.

Sammen med bl.a. tidligere nordisk topchef for tv-koncernen Discovery Henrik Ravn, der også har en fortid på TV 2, skal den nye bestyrelse tage TV 2 Danmark A/S det sidste stykke og klargøre til et salg, flankeret af rådgiverne fra Danske Bank og Plesner, som Kulturministeriet har hyret.

”Vi vil alle sammen gerne sikre, at vi har et stærkt TV 2 fremadrettet,” siger Jimmy Maymann.

”TV 2 har lige fremlagt et rigtig flot resultat (for 2017, red.). Vi skal sikre, at man kan bygge videre på de ting, der allerede er og er værd at bygge videre på. Og så er der sikkert også nogle nye ting, vi kan finde på sammen.”

Forventer EU-løsning

Kulturministeren præsenterer efter påske regeringens medieudspil, hvor salget af TV 2 indgår. Den nye medieaftale skal træde i kraft 1. januar 2019, men selvom det sætter en naturlig deadline i forhold til at få udbudsmaterialet for TV 2 klar, er det ikke krav at have processen afsluttet til den tid, siger Jimmy Maymann.

”Man kunne godt forestille sig, at udbudsbetingelserne ville være klar til den tid, men det er ikke en ramme, der er blevet udstukket. Men det er klart, at det vil være optimalt.”

Den store hurdle for salget af TV 2 har i årevis haft adresse i EU-Kommissionen i de statsstøttesager, der stadig kan koste TV 2 en milliardregning. Igennem mere end et år, siden Mette Bock satte sig i ministerstolen, har Kulturministeriet arbejdet på en afklaring af, om retssagerne kan isoleres ved et salg, så en privatisering kan gennemføres uden at belaste en kommende, ny ejer. Mandag lød det fra Mette Bock, at rammen langt om længe er på plads.

Betyder det, at der nu er en garanti for, at TV 2 bliver solgt?

"Jeg har ikke selv haft mulighed for at læse de aftaler, der er blevet diskuteret (med EU, red.), men jeg er i hvert fald blevet beroliget med, at den del bliver løst politisk. Det tager jeg for gode varer,” siger Jimmy Maymann.

”Jeg skal nok passe på med at give garantier (for et salg, red.). Vi har fået et opdrag om at klargøre TV 2 til et salg i den forhåbning, at det kan gennemføres. Der er nogle politiske omstændigheder, som vi ikke er herre over, men vi kan gøre vores for at bringe processen til et sted, hvor det er forsvarligt at sælge TV 2.”

Involveret i både små og store akkvisitioner

Jimmy Maymann er en af de få danskere, der kombinerer frontteknologisk indsigt med international medieerfaring. Han var indtil 2017 en del af ledelsen af den amerikanske mediekoncern AOL, der bl.a. ejer Huffington Post, som Jimmy Maymann indtil 2015 var adm. direktør for. Samtidig har han iværksætterrødder som tidligere direktør for videomarkedsføringsselskabet Goviral, stiftet i 2005 og solgt til AOL i 2011.

Her fortsatte hans karriere, senest som executive vice president hos AOL, hvor han var med til moderselskabet Verizons erhvervelse af Yahoo for mere end 4 mia. dollars, fortæller han.

”Jeg har været involveret i små og store akkvisitioner og siddet på begge sider af bordet. Det er noget af det, jeg gerne vil bruge, så vi får skabt de rigtige rammer og det rigtige partnerskab for TV 2,” siger Jimmy Maymann.

Mere tidskrævende job

Siden 2017 har han været tilbage i basen i Danmark og opbygget en bestyrelseskarriere, bl.a. som formand for FN-platformen UN Live Online, og med poster i Biva, Constructive Institute og Reuters Institute på Oxford Universitet.

Med det nye job lægger Jimmy Maymann yderligere til bestyrelseskarrieren – og lidt til. Formandsjobbet for TV 2 har skiftet karakter i kraft af de salgsplaner, der er rykket opad på to do-listen.

”Det er ikke et fuldtidsbestyrelsesjob, jeg har sagt ja til. Men i kraft af den her salgsproces er jobbet lidt anderledes end et normalt. Der er lidt mere involvering af bestyrelsen – også for at Merete Eldrup (TV 2's adm. direktør, red.) og medarbejderne kan fokusere på at levere i det daglige, så kvaliteten bliver ved med at være lige så høj,” siger Jimmy Maymann.

”Man må aldrig glemme i sådan en proces her, at der fortsat skal køres og udvikles en forretning i det daglige. Det er stadig det primære.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også