MediaWatch

Waoo-direktør bliver ny formand for BFE

Brancheorganisationen BFE har valgt ny formand. Valget er faldet på Waoo-direktør Jørgen Stensgaard, der har kommende medieforlig blandt sine første arbejdsopgaver.

Jørgen Stensgaard, adm. direktør for Waoo og formand for BFE. | Foto: PR/Waoo

Brancheorganisationen BFE, der bl.a. har tv-distributører som medlemmer, har fået ny formand i skikkelse af Jørgen Stensgaard, adm. direktør for Waoo. Det skriver BFE på sin hjemmeside.

Den nye formand har været konstitueret på posten siden december, hvor han afløste Ole Fruekilde Madsen, der i begyndelsen af året annoncerede sin afsked med direktørposten hos Stofa.

Blandt Jørgen Stensgaards nært forestående fokuspunkter som BFE-formand er det medieforlig, som regeringen inden længe fremlægger sit forslag til. Lige vilkår mellem danske og udenlandske aktører er på formandens dagsorden.

"Det er et forlig, som kan komme til at betyde rigtig meget for både vores medlemmer og tv-branchen som helhed. BFE's medlemmer er med en årlig betaling på ca. 4,5 mia. kr. den klart største bidragyder til produktionen af dansk indhold på tv og radio. Det kan komme under pres, hvis ikke Folketinget er opmærksom på at skabe lige vilkår mellem danske og udenlandske aktører," udtaler Jørgen Stensgaard.

Også DR's rolle på mediemarkedet har Jørgen Stensgaard og BFE ønsker til.

"Efter vores opfattelse vil det være en fordel for alle, hvis DR koncentrerer sig om "kerne public service", dvs. nyheder, dokumentar, drama og kultur. Vi mener også, der er behov for, at DR i højere grad betragter de kommercielle aktører som medspillere. DR's rolle er at være lokomotiv for den samlede værdikæde frem for at optræde som konkurrent," udtaler Jørgen Stensgaard.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs