MediaWatch

Mindre streamingtjenester satser på kunstfilm

I løbet af de seneste måneder er to mindre streamingtjenester med kunstneriske film gået i luften i Danmark. Begge opererer uden abonnement.

To nye, mindre danske streamingtjenester er i løbet af den sidste måneder gået i luften og fælles for de to er, at de satser på kunstneriske film. Det skriver Berlingske.

I sidste uge blev Filmlounge en realitet, efter at Filmperler lancerede i oktober. Begge tjenester opererer uden abonnement, men i stedet lejer man hver film for 19-49 kr. for 48 timer.

Bag Filmlounge står Pernille Munk Skydsgaard, der i nogle år stået for import og distribution af udenlandske arthouse-film. Udbuddet på Filmlounge er klassikere og nye film, og kriteriet er, at filmene er skal være kunstnerisk ambitiøse.

"Udvælgelsen er selvfølgelig subjektiv, men som hovedregel skal filmene enten have fået gode anmeldelser, vundet priser på betydende festivaler eller have fået kultstatus. Jeg ser det som en delikatessebutik for filmelskere," siger Pernille Munk Skydsgaard til Berlingske.

Filmlounge er gået i luften med 150 titler, men målet er at have 500 om et halvt år og 1.000 om et år.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs