5 gode råd til 24syv

Opgør med rigide slots, mere originalitet i nyhedsfladen og bedre imaging ... Konsulent Jesper Grunwald ser fem oplagte fokusområder for 24syv.

I forlængelse af sin anmeldelse af Radio 24syv følger konsulent Jesper Grunwald her op med 5 gode råd til den nye taleradio.

 
24syv’s store udfordring bliver at forene to klassiske radioformater, som i realiteten ér meget forskellige: news-radioen, hvor du bruger radioen som morgen- og eftermiddagsavis. Og talk-radioen, som faktisk er mere i familie med underholdningsradio end med klassisk journalistik. Hvis det skal lykkes (og det ville være urimeligt at forvente det efter den første sendedag…), må ledelsen bag kanalen overveje flere afgørende træk for at forene de to format-typer.

• Der må gøres noget ved de rigide slots i taleradioen, hvor det ser ud som om, at udsendelser kun kan være på enten en eller to timer. I øjeblikket fremtræder for mange af programmerne for lange i forhold til koncepternes og værternes power og kunnen.

• Gå til angreb på nogle af de indbyggede paradigmer, der skiller nyhedsformatet fra talkradio-formatet: Nyhedsfladerne skal have en større ambition om originalitet og brud på P1- og P3-konventionerne. Måske et større lytterengagement. Måske et mere kritisk, journalistisk attitude. Taleradiofladerne skal – trods det erklærede formål om forskellighed – have et sæt fælles normer/leveregler, som udtrykker de enkelte programmers sammenhæng i programfladen.

• Et problem, som den indholdsformaterede P1-kanal også har kæmpet med i årevis: En kraftanstrengelse med crosspromotion og overleveringer af stof og opfølgninger mellem de programmer, hvor det overhovedet kan lade sig gøre. Ellers dør flowet i radioen – og en radiokanal med svagt flow forbliver en lille og smal kanal.

• Nytænkning og muligvis armlægning med kulturministeriet om brugen af musik – for lytternes skyld. Giv dog plads til musikalske eftertanker – eller ”pauser” om man vil. Flere af programmerne vil ganske enkelt stige i lytter-kvalitet, hvis noget af snakken blev erstattet med æstetisk og intelligent valg af musik.

• Kanalens ”imaging” er efter min bedste mening elendig. Et postmoderne lyddesign, som er mere i familie med 70ernes ”string ensembles” og 80ernes ”syntizysers”. Når man vil markedsføre sig på at være en moderne taleradio, er det underligt, at lyddesign og station ID’s ikke hænger sammen med samtidens lyd (akustisk eller elektronisk er ikke så afgørende – men imaging skal understøtte kanalens vision og mission).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også