24syv kunde hos Ritzau til 2012

Når Radio 24syv går i luften 1. november bliver det med Ritzau som nyhedsleverandør frem til årsskiftet, hvor Berlingske etablerer Ritzau-alternativ.
MediaWatch

Når lytterne 1. november kan stille ind på Radio 24syv, bliver det med Ritzau som leverandør på de nyhedsydelser, som Berlingske Media ikke selv dækker. Men kun frem til årsskiftet.

"Vi er forsat interessent i Ritzau frem til 31.12, og vi indgår nu aftale med Ritzau frem til 31.12 om leverancer til Radio 24syv, så stationen kan komme i gang i god ro og orden med træningen til lanceringen i november," siger Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media og bestyrelsesformand for Berlingske People, der driver 24syv.

Alternativ til Ritzau
Når et nyt kalenderår truer, skal Ritzau ikke alene slås med færre mediekunder, nedskæringer og måske en ændring af strukturen til et aktieselskab, men muligvis også en ny konkurrent.

"Hvad angår det længere perspektiv efter nytår, indgår Radio 24syv i den arbejdsgruppe, vi nu har nedsat i Berlingske Media med repræsentanter for vores forskellige medier med henblik på at analysere det fremtidige leverancebehov fra et internt eller eksternt nyhedsbureau og med henblik på at etablere et alternativ til Ritzau," siger Lisbeth Knudsen.

Den udmelding kommer næppe som et chok for Ritzau, selvom flere iagttagere har hældt til, at koncernen blot ville etablere en intern nyhedstjeneste for egne lokale og landsdækkende medier samt delejede JydskeVestkysten, fordi markedet for nyhedsbureauer ikke er særligt lukrativt og formentlig slet ikke på det lille danske marked, hvor Newspaq er det eneste andet bureau indtil videre.

Men muligheden for at Berlingske Media etablerer et eksternt nyhedsbureau, der kan tiltrække andre medier, som i dag er kunder hos Ritzau, er altså fortsat en mulighed.

Trods en samlet pris for nyhedsleverancen til Berlingske Media og Radio 24syv, der for radioens vedkommende knap ville dække udgiften til en enkelt journalist, har Radio 24syv-direktør Jørgen Ramskov hele tiden forholdt sig afventende i forhold til, hvad Berlingske Media ville beslutte at erstatte Ritzau med. 

Glastrappen
I forvejen står Berlingske Media dog også for adskillige nyhedstjenester til Radio 24syv i form af erhvervsnyheder, korrespondenter og sport. Internt har Berlingske-koncernens medier længe benyttet den såkaldte "glastrappe", der gør det muligt at se og anvende hinandens historier i forskellige versioner.

Berlingske Media ønskede en genforhandling af sin Ritzau-aftale kort før fristen for, at den nye kontrakt senest skulle være underskrevet i juni i år. Idet Berlingske Media er medejer, eller interessent, medførte det en automatisk opsigelse af aftalen, som koncernen fastholdt, selvom Ritzaus bestyrelse blev enige om at tillade en slankere og billigere nyhedstjeneste samt at iværksætte et analysearbejde med henblik på en ændring af Ritzaus ejerstruktur.

En af de store hurdler for Berlingske Media er købsforpligtelsen til Ritzaus ydelser, og det at de ikke er tilstrækkeligt målrettede. Samme indvendinger har medier som Børsen og TV 2, der i øjeblikket genforhandler deres aftaler med Ritzau, også haft. Udmeldingerne skal dog også ses som led i forhandlingsspillet om at sikre sig lavere priser og smallere ydelser, som Berlingske-opsigelsen åbnede op for.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også