Valget var debut for Radio 24syv

Radio 24syv går først i luften om halvanden måned, men på valgaftenen var radioens reportere allerede i marken og lufte mikrofonerne.
MediaWatch

Et nyt medienavn blandede sig i skoven af mikrofoner fra DR, TV 2 og Newspaq, der blev stukket op under næsen på politikerne på valgaftenen.

Den blev nemlig den første offentlige debut for Radio 24syv, der får premiere 1. november. Det skyldes, at radioen har behov for at samle "stof", oplyser radiodirektør Jørgen Ramskov.

"Vi er jo "født" uden et stort arkiv så det er vigtigt at vi får noget materiale ind i arkivet. Og så får vi jo lidt markedsføring."

Af radioens åbne Facebook-side fremgår det også, at valgdøgnet er første gang radioen "producerer for alvor, både teknisk og journalistisk".

Valget har altså givet anledning til en generalprøve og en mulighed for at "lufte mikrofonerne på første række", som det hedder på Facebooksiden. 

Her har man samtidig kunnet tilmelde sig en konkurrence om at vinde en radio, hvis man spottede en Radio24syv mikrofon på tv og har skrevet tv-kanal og tidspunkt i kommentarfeltet.

Radio 24syv, der lanceres som en news-talk radio, bliver en helt ny public service-spiller, der derfor af gode grunde ikke ligger inde med en masse lydbidder og lignende.

Ideen om at overdrage den frekvens, DR's P2 har haft til låns, til en ny kommercielt ejet public service-radio opstod under den forrige regering med tidligere kulturminister Per Stig Møller (K) som den primære drivkraft. Den beslutning kunne muligvis have været rullet tilbage, som medieordfører Mogens Jensen (S) legede med tanken om, hvis valget var kommet tidligere, men nu er løbet kørt, og koncessionen givet til BerlingskePeople otte år frem. 

Der er dog mange andre mediepolitiske beslutninger i forårets medieforlig, som S og rød blok har meldt ud skal genforhandles.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også