MediaWatch

Sommer-status: Drop "vi-plejer-hatten"

Originale ideer trives bedst, når man ikke sidder på kontorstolen, og forhåbentlig strækker branchens nytænkning sig også til efter ferien, lyder det fra P3-vært Rebecca Svensson i dagens sommer-status.

Originale ideer trives bedst, når man ikke sidder på kontorstolen, og forhåbentlig strækker branchens nytænkning sig også til efter ferien, lyder det fra P3-vært Rebecca Svensson i dagens sommer-status.

1. Hvordan ændrer dine medievaner sig om sommeren?

"Måske er det temperaturstigningen, der spiller ind og opfordrer til et temposkift. For jeg stresser generelt mindre om sommeren. Selvom jeg skal nå det samme, som før solen blev tændt, føler jeg, at jeg har bedre tid. Derfor begraver jeg mig blandt andet i de store portrætserier og bruger mere tid på de helt små lokalnyheder. Jeg udvælger færre historier, som jeg dykker længere ned i fremfor at ile igennem aviserne i jagten på et hurtigt overblik.

Døgndækningen af Murdoch-skandalen har draget mig på en nærmest hypnotiserende måde, som jeg normalt ville have knipset mig selv ud af. Mit sommertemposkift har flere dage plantet mig i sofaen med tidsfornemmelsen på standby. Og så har TV 2 News fået lov til at loope mig ind Rupert Murdoch-universet, så jeg til sidst også kendte de ligegyldige detaljer i Rebekah Brooks små røde krøller og stenansigt."

2. Hvad er din faste sommer-medie tradition?

"Jeg har ikke en tilbagevendende sommer-medie tradition. Men jeg bruger tit min sommerferie på at blive klogere på et emne, som jeg synes, at jeg er pinligt ignorant omkring. I år er de store temaer Schengen-samarbejdet og Afrikas geografiske inddeling. Her befinder jeg mig på omkring 7. klasses niveau."

3. Hvad synes du om mediernes indhold og dækning om sommeren?

"Det virker som om, der rundt omkring på redaktionerne findes en lille skuffe med kendis-sladder, skandalehistorier og forbrugertips. Den bliver trukket ud om sommeren, og så labber vi Jørn Ege-formede bryster i os. Der bliver pustet lidt ekstra til kokainbanerne, som sørme også findes i provinsen, og vi får igen at vide, at fibre er sunde og udlandstelefoni kan koste kassen.

De aktuelle og veldokumenterede historier får også lov til at have et længere liv. Pludselig findes der tyve vinkler på det sjællandske skybrud, hvor halvdelen af dem måske var havnet i skraldespanden inden agurkesæsonen. Samtidigt er der noget positivt at sige om mediernes sommerdækning. Hungersnøden på Afrikas Horn har fået lidt af den plads og opmærksomhed, man ønsker for den slags katastrofer. De bliver alt for tit skubbet ud i periferien, fordi der er mange historier, der kæmper om opmærksomheden, og fordi vi af og til prioriterer for ”sikkert” og forkert. Modet til at vælge de tunge, ”usexede” historier kan være svært at finde frem, når der er så mange andre alternativer. I den forbindelse har agurkesæsonen også sine fortrin."

4. Hvad er det første, du tager fat på arbejdsmæssigt efter sommerferien?

"Jeg prøver at finde hoved og hale i de små gule lapper papir, hvor mine mere eller mindre geniale idéer til arbejdet bliver nedfældet i løbet af ferien. Mange af dem opstår på stadiet mellem søvn og vågen tilstand. Derfor endte jeg engang med en uforståelig lap, hvorpå der stod: ”Hvor er Luffe? Lav en telefonkæde i Grønland. Måske får vi julemanden igennem til programmet!” De fleste post its ender i skraldespanden. Men enkelte overlever første arbejdsdag."

5. Hvad burde en anden person med relation til mediebranchen eller et medieselskab gøre som det første efter sommerferien?

"De originale idéer opstår tit, for mit eget vedkommende, når jeg får afstand til arbejdet. Sådan tror jeg, det foregår mange steder i mediebranchen. Det er let at fortsætte, hvor man slap, og tage ”vi plejer”-hatten på. Det kunne være fedt, hvis branchen generelt forsøgte at strække nytænkningen så længe som muligt efter ferien. Specielt for denne sommer har været den store tragedie i Norge. Jeg har meget respekt for de journalister, der har formået at dække det hele på en sober måde. Det er min fornemmelse, at hændelsen også har givet anledning til en del selvrefleksion og etiske overvejelser hos mange af os i branchen. Udfordringen efter sommerferien kunne være at holde fast i de overvejelser, at opprioritere de ”usexede” historier om hungersnød, også uden for agurkesæsonen og bevare modet,
når hverdagen vender tilbage."

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs