MediaWatch

"Mange af aviserne er det rene sjask om sommeren"

Ingen medier kombinerer hurtigt og spontant tempo med dybde og originalitet. Den cocktail savner Iben Maria Zeuthen, tidligere P3-vært, der nu er reklamespeaker samt debuterende børnebogsforfatter. Om sommeren er hun en endnu sværere mediebruger at fastholde, lyder det i denne uges 'sommer-status', hvor hun også opfordrer til, at P6-værterne får et tungekys af deres chefer.  1. Hvordan ændrer dine medievaner sig om sommeren?

Ingen medier kombinerer hurtigt og spontant tempo med dybde og originalitet. Den cocktail savner Iben Maria Zeuthen, tidligere P3-vært, der nu er reklamespeaker samt debuterende børnebogsforfatter. Om sommeren er hun en endnu sværere mediebruger at fastholde, lyder det i denne uges 'sommer-status', hvor hun også opfordrer til, at P6-værterne får et tungekys af deres chefer. 

1. Hvordan ændrer dine medievaner sig om sommeren?

"Nyhederne, som er det eneste faste tv-program jeg følger med i regelmæssigt, bliver jeg mindre tro overfor om sommeren. Om sommeren mister jeg tidsfornemmelsen, og kan derfor ikke holde styr på hvilke dage, der ikke er aftennyheder, og hvad tid og på hvilken kanal. Aftenerne er desuden længere, så om sommeren er jeg sjældent hjemme ved 21-22-tiden hvor nyhederne bliver sendt. Radio hører jeg regelmæssigt året rundt, men om sommeren hører jeg endnu mere, fordi nogle af sommer-vikarprogrammerne af og til kan overraske positivt. Jeg syntes også det er hyggeligt hvis der er nogen i nærheden der ser Tour de France, men jeg har aldrig selv dyrket det. Dog vil jeg sige, at jeg efter at have fået Jørgen Leths egen udlægning om sin fascination af løbet i "Det uperfekte menneske", er blevet mere hooked. Det krævede bare lige en anden indgang, end den rent visuelle."

2. Hvad er din faste sommer-medie tradition?

"Podcast og lydbøger har jeg været flittig bruger af før i tiden, når jeg rigtig skulle holde sommerferie. Men efterhånden synes jeg, at det er et problem, at jeg ikke kan styre tempoet selv. Grunden til at jeg ikke ser film er netop den, at det fikserede tempo gør, at jeg ikke føler mig som en del af historien. Styrken ved en bog er derimod den, at læseren har så meget indflydelse på bogens udtryk, blandt andet fortællingens tempo. Med lydbøger fjerner man den styrke. Så svaret er faktisk så enkelt, at jeg pt. ingen faste medie-vaner har."

3. Hvad synes du, om mediernes indhold og dækning om sommeren?

"Jeg kan generelt ikke rigtig finde min hylde i medierne. Jeg står med et ben i Kattegat og et i Skagerrak, midt mellem undgomskådhed og viljen til oplysning og det er svært at finde udsendelser der f.eks.  kombinerer hurtigt og spontant tempo med dybde og originalitet. Det kompenserer jeg så for ved først at se et afsnit 'Dagens Mand' og derefter en omgang Deadline. Eller have facebook online mens jeg hører Horisont på P1. Når det så er sommer, de faste programmer holder ferie og der er så mange udendørs muligheder, glemmer jeg helt enkelt at gå indenfor og mikse min daglige medie-cocktail. Det bliver sgu for besværligt. Det der kommer tættest på medier og opdatering om sommeren er, at jeg læser aviser, men mange af aviserne er det rene sjask om sommeren. Dog hyggelige at læse netop på grund af undtagelsestilstands-fornemmelsen det giver, at endda "Oh Danmark"-spalten på bagsiden af Politiken er en "best of"-udgave så også sprog-pernitnerne kan holde fri."

4. Hvad er det første du tager fat på arbejdsmæssigt efter sommerferien?

"Typisk kaster jeg mig over et afgrænset enme, som jeg læser op på inden det går løs igen for alvor på jobbet. Det er godt med en lille portion inspiration og ny viden i baglommen. I år bliver det vidst Struense, Doktor Dampe og alle de gode gamle ytringsfrihedsforkæmpere og den tid de levede i, som jeg lige skal have sat på plads. Når jeg så møder på job, er opstarten altid forskellig år efter år, afhængig af arbejdsplads og opgave. Men i kommende sæson er det første forhåbentligt at finde mine ben i et nyt spændende radio-eventyr som starter til september. Indtil da, skal jeg line gæster op til nogle portrætudsendelser som jeg skal producere i slutningen af august."

5. Hvad burde en anden person med relation til mediebranchen eller et medieselskab gøre som det første efter sommerferien?

"Jeg synes, at cheferne for DR's P6 Beat skal give lagkage og tungekys til deres medarbejdere for det værdige og faglige bud på en ny radiokanal. Derudover syntes jeg at et vilkårligt spændende og kvalificeret menneske ude i den store verden skal starte et nyt dameblad, hvor man kan få noget ægte og originalt for dame-pengene."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs