MediaWatch

SBS Radio langer ud efter DR

SBS Radio træder nu frem med en konkret kritik af DR’s nye digitale radio, P7 Mix, efter DR-radiochef Tor Arnbjørn i går beskrev, hvorledes DR indregner den nye P7 Mix som en del af DR’s skarpere public service-linje.

SBS Radio træder nu frem med en konkret kritik af DR’s nye digitale radio, P7 Mix, efter DR-radiochef Tor Arnbjørn i går beskrev, hvorledes DR indregner den nye P7 Mix som en del af DR’s skarpere public service-linje.

Argumenterne fra DR falder ikke i god jord hos det kommercielle radioselskab - også set i lyset af, at P7 afløste en nonstop popkanal, DR Hit, for at DR ikke skulle konkurrere med de kommercielle radiokanaler på popmusik - men tilbyde en mere public services-orienteret og fagligt funderet popmusik-kanal.

Svært at se P7 bidrag
“Vi har svært ved at se, at P7 Mix er med til at gøre DR’s public service-profil skarpere. Lige nu er der mere public service på de kommercielle kanaler,” siger adm. direktør, SBS Radio, Frederik Meyer, der ellers hilser DR’s bebudede public service-tilpasning velkommen.

”Det er positivt, at DR fremover og i højere grad vil satse på at levere public service - også på deres radioer. Men det er trist, at P7 Mix, som er en af de første radiolanceringer fra DR, efter DR's skærpede public service profil er blevet meldt ud, rammer så tæt på eksisterende kommercielle kanalers profil.”

P7 er som de kommercielle
SBS-direktørens kritik kan nedkoges til, at DR oversælger sit nye, meget anvendte slogan "et skarpere DR", når man hæfter den mærkat på P7 Mix.

“P7 Mix spiller populær musik, som de kommercielle gør det. P7 Mix’ nyheder er ikke eksklusivt produceret for P7 Mix-lytterne. Det er derimod nyhederne hos de kommercielle konkurrenter, som NovaFM og PopFM, hvor nyhederne er produceret af TV 2 News og Berlingske Media til henholdsvis NovaFM og PopFM,” lyder kritikken fra SBS Radio-chefen

Går efter kommercielle lyttere
Frederik Meyer mener også, at der er væsentligt færre værtsbårne programmer og færre live-timer på P7 Mix – i forhold til både PopFM og NovaFM, hvor der er værtsbaserede live-programmer dagen igennem. På P7 Mix er der tale om en båndsløjfe af musik og programmer i langt de fleste sendetimer, også i dagtimerne, hævder han.

Skåret ind til benet er SBS-direktørens problem, at P7 Mix går direkte efter de lyttere, som PopFM skal leve af.

“Dét, der skal lokke lyttere til P7 Mix, er musikken - og ikke andet. Det kan man også tydeligt se og høre, når man åbner for kanalen, eller ser reklamen for P7 Mix på DR1,” siger Frederik Meyer.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs