PwC: 24syv god for presset Berlingske

Det giver god mening for Berlingske Media at drive en licensbetalt public service-radio de næste otte år - taleradioen '24syv' vil nemlig blive en god, ny forretning for Berlingske-koncernen, vurderer partner og medieekspert John G. Sørensen fra PwC (tidligere PriceWaterhouseCoopers).
Per Fanefjord Laursen

Det giver god mening for Berlingske Media at drive en licensbetalt public service-radio de næste otte år - taleradioen '24syv' vil nemlig blive en god, ny forretning for Berlingske-koncernen, vurderer partner og medieekspert John G. Sørensen fra PwC (tidligere PriceWaterhouseCoopers).

For det første er Berlingske Media et mediehus, der som navnet indikerer, skal udfolde sig til et komplet medieselskab, der ikke kun udbyder papiraviser. For det andet tjener Berlingske Media ikke penge nok - og færre end konkurrenten JP/Politikens Hus.

“Berlingske Medias løsning på problemerne i de seneste mange år har været at skære og skære i omkostningerne – i takt med at annoncesalg og abonnementsindtægter er sivet væk fra de trykte aviser. Radioprojektet er, set i det lys, en ganske god løsning, der i stedet skaber vækst på toplinjen - for en gangs skyld. Også selv om det er licensmidler, der kommer ind,” siger han.

Gensalg bliver ny indtjening
Berlingske Media står med regulære forretningsfordele i 24syv, der kan udnyttes - ud over den prestige og opmærksomhed, radioen vil kunne indbringe.

“Det er naturligvis en alternativ måde at nedbringe omkostninger på, men gensalg af indhold og ydelser er en udmærket model for Berlingske. Radioen skal købe indhold eksternt, og den vil købe en række ydelser af Berlingske Media, som så at sige allerede er betalt en gang,” siger John G. Sørensen.

Ingen kender helt forklaringen på, hvorfor den oplagte byder JP/Politikens Hus kort før deadline trak sig ud af ansøgningsprocessen - efter at have annonceret, at man ville byde i samarbejde med TV 2. Men set i lyset af sin analyse af Berlingskes motiver, kan John G. Sørensen kan i hvert fald godt pege på én forklaring:

”JP/Politiken tjener mange flere penge og har ikke i samme grad gavn af et engagement i regeringens radioprojekt, der også betyder meget støj, og som vil suge management power ud af koncernen.”

PeopleGroup-engagement er historisk
Forretningsudvikler på medieområdet, Kim Angel, fra rådgivervirksomheden Angel & Co, er enig i, at Berlingskes grundlæggende motiv til at binde an med projektet er, at kombinere de publicistiske interesser med forretningsmæssige. Men endnu mere spændende er perspektivet i PeopleGroups engagement.

"Det er første gang en virksomhed, som har sit udspring i reklame og kommerciel kommunikation, går ind som ejer/partner i et elektronisk medie. Det må give mulighed for en interessant udvikling på i hvert fald tre fronter," siger han og uddyber:

"Jeg forudser en udvikling i måden at formidle stof på, at integrere radiomediet med digitale platforme på og at skabe involvering med publikum," siger han.

Kim Angel kender den pressede kommercielle radiosektor godt og tror på, at licensfinansieringen giver arbejdsro til at teste og udvikle form og indhold uden skelen til, om lyttertallet udvikler sig negativt. Det må give mulighed for at nytænke radiomediet.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også