“P2-kampagnen var planlagt i forvejen"

DR’s P2 har på 12 måneder vundet ét helt sharepoint, og radioen tiltrækker nu 5,4 procent af al lytning, viser en status over lytterandele i 1. kvartal 2011. Lytterfremgangen et sket godt hjulpet af betydelig medieomtale og flere veltilrettelagte marketingkampagner for radioen over mange måneder. Senest en tv-kampagne afviklet så sent som i feburar-marts på DR’s tv-kanaler.
Per Fanefjord Laursen

DR’s P2 har på 12 måneder vundet ét helt sharepoint, og radioen tiltrækker nu 5,4 procent af al lytning, viser en status over lytterandele i 1. kvartal 2011.

Lytterfremgangen et sket godt hjulpet af betydelig medieomtale og flere veltilrettelagte marketingkampagner for radioen over mange måneder. Senest en tv-kampagne afviklet så sent som i feburar-marts på DR’s tv-kanaler.

“P2's fremgang er en kombination af mange faktorer - både vore egne kampagner og den presseomtale, der har været, efter medieforliget blev indgået. Men det er svært at adskille effekten af markedsføring og PR - fra effekten af den øvrige omtale,” siger kommunikations- og marketingdirektør Thomas Hertz (foto), DR, og uddyber:

“Men resultatet har været, at flere lyttere har givet P2 en chance. Og en del af dem er herefter blevet på kanalen og har brugt mere tid på radioen.”

Offensiv kampagne før lukketid på FM
Kampagneindsatsen for at bygge en stærkt stigende share til P2 kan synes lidt paradoksal, set i lyset af at radioen den 1. november afleverer sine FM-frekvenser til den nye newstalk-radio, 24syv, og flytter til DAB. Dele af P2's indhold, den klassiske musik, får FM-sendetimer på P1.

“P2-kampagnen var planlagt i forvejen, og er en del af DR’s generelle vedligeholdelse af alle vore radiobrands. Det giver god mening, at flere får kendskab til kanalen, og at den aflyttes af mange, inden den digitale distribution sættes i gang. Det giver den et bedre afsæt. Desuden søsætter vi til den tid også både en kommunikations- og marketingkampagne for at flytte lytterne med over på den digitale radio,” siger Thomas Hertz.

P2 har haft en gennemsnitlig nettodækning på 429.000 lyttere i 2010, og dækningen har gradvist arbejdet sig op mod en halv mio. ugentlige lyttere i 2011.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også