Berlingske Media skal balancere radiointeresser

SBS Radio forventer, at Berlingske Media kan præstere sikker balancekunst, hvis koncernen både skal drive taleradio med musik på FM4 og PopFM på FM6.
Per Fanefjord Laursen

Berlingske Media står med en potentiel intern interessekonflikt, hvis man ender med engagement i både en moden popradio og den nye newstalk-radio.

Berlingske Media og SBS Radio ejer i fællesskab FM6 A/S - selskabet, der står for driften af PopFM på FM6-sendetilladelsen. Den kommercielle PopFM gik i luften for seks måneder siden, og er en musikradio med klassiske hits fra 1960-90 - tilsat nyheder, trafik, m.m.

Hvis Berlingske vinder FM4-koncessionen, skal koncernen drive PopFM, såvel som selskabet 'Berlingske People', der vil stå for driften af den nye newstalk-radio, der dækker hele landet.

Taleradio kontra oldies pop
Den situation, mener koncerndirektør Lisbeth Knudsen dog ikke vil føre Berlingske Media ud i en interessekonflikt.

”Jeg mener ikke, at FM4 vil være i konkurrence med den kommercielle PopFM,” siger Lisbeth Knudsen.

FM4-radioen kan vel risikere at tage markedsandele fra PopFM i de sendeområder, de to radioer deler – Storkøbenhavn og hele Sjælland. Derudover henvender begge sig til voksne lyttere?

”Jeg tror ikke på noget sammenfald i praksis, for PopFM er især en musikradio og den anden er newstalk,” siger Lisbeth Knudsen.

Forventer god balancekunst
SBS Radios direktør Frederik Meyer er ikke meget for at åbne en diskussion af en mulige konflikt med Berlingske Media, når han ikke kender FM4 programplanen.

"Vi har fuld tiltro til, at Berlingske, såfremt de måtte vinde udbuddet af FM4, vil kunne håndtere at være en del af både FM4 og FM6, eftersom det er to radiostationer med vidt forskellige formål. Og vi forventer ikke, at vores i forvejen gode samarbejde med Berlingske vil blive påvirket af dette,” siger han.

FM4 vil skade kommerciel musikradio
Ikke desto mindre har SBS Broadcasting for få uger siden udtrykt stor bekymring for direkte konkurrence fra FM4-radioen. SBS frygter skærpet konkurrence, finansieret af licensmidler, fra den nye taleradio. Det fremgik af koncernens høringssvar om FM4-udbuddet.

I hørringssvaret kritiserer SBS, at newstalk-radioen vil få tilladelse til at spille meget musik - især uden for dagtimerne. Man peger på, at der tillades en bred musikprofil. SBS Radio advarer om, at FM4-radioen vil kunne servere masser af mainstream pop og rock - hvis den vil.

"Konsekvensen heraf er, at kanalen på musikandelen vil være en direkte konkurrent til de eksisterende kommercielle radiostationer i strid med de forudsætninger, som oprindeligt var grundlaget for udbuddet af den fjerde FM-kanal," skrev SBS Radio.

 Ekstra ubelejligt for SBS er, at den nye radio får en implementringsperiode på seks måneder, hvor der ses løsere på kravene. Det giver newstalk-radioen mulighed for at spille næsten nonstop musik i 18-24.00 tidsrummet i lanceringsfasen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også