Falbert: Skuffende Berlingske byder

Det nye FM4-partnerskab Berlingske People får blandede ord med på vejen af blandt andre Bent Falbert - det er dog forløbet om FM4, der får den hårdeste medfart.

People Group kan vise sig at være et godt supplement til Berlingske i forhold til FM4 - spørgsmålet er om FM4 også bliver et godt supplement i radiomarkedet og for de danske radiolyttere. Omtrent sådan lyder reaktionerne fra tre pressefolk oven på nyheden om Berlingskes partnerskab med People Group i selskabet Berlingske People A/S.

"Ingen kan jo sætte en finger på Berlingskes kompetencer, når det gælder den bærende del af den nye radio: Journalistikken. Men dels ser det jo altid godt ud med en partner, og dels kan PeopleGroup jo supplere på nogle af de områder, hvor den nye kanal også skal være - satire og musik for eksempel," siger Lasse Jensen, vært på medieprogrammet Mennesker & Medier på DR's P1.

Lasse Jensen betegner PeopleGroup som først og fremmest en reklamekoncern, initiativ- og idérig og kommercielt aggressiv - men altså ingen publicist.

Falbert: Burde ikke byde
Det samme er tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet og mediekommentar, Bent Falbert, inde på. Den uafhængige danske presse burde slet ikke byde på FM4, mener han.

"Man kan undre sig over, at der er nogen i den frie presse, der vil være en del af de statsdirigerede medier. Efter JP/Politikens Hus og Information og Fynske Medier sagde fra over for projektet, havde det klædt resten af den frie presse at sige fra i stedet for at underkaste sig reglerne. Det er lidt skuffende, for jeg tror godt, at man kunne have fået ændre kravene, hvis man havde kunnet finde ud af at stå sammen, men det kunne man altså ikke," siger Bent Falbert, der altså også hæfter sig ved People Groups kommercielle udgangspunkt.

"People Group er blottet for fine fornemmelser. De går ikke ind i sådan noget for at lave et nyt stykke fri presse, de går ind i det for at få et overskud. Der er mange, der slikker sig om munden med udsigt til 100 mio. kr.," siger Bent Falbert, der stiller sig meget skeptisk over for, hvorvidt staten kan sikre, at vinderen af koncessionen ikke sprænger loftet (fem pct.) for det overskud, man må få af FM4-driften.

Nissen: Spændende samarbejde
Tidligere generaldirektør i DR, Christian Nissen, er mindre skeptisk over for det nye FM4-selskab, Berlingske People.

"PeopleGroup vil formentlig kunne bibringe noget kreativitet til Berlingske, og det er et utraditionelt samarbejde, som der sikkert kan komme meget spændende ud af," siger Christian Nissen. Hans bekymring går langt mere på udsigten til, at Berlingske People måske bliver alene om at byde.

"Vi har set andre utraditionelle koalitioner, der er faldet fra, og det store spørgsmål er, om buddet fra Berlingske bliver det eneste. Dét er den store udfordring for Kulturministeren. Ender det med kun et bud vil det ligne mere en kåring end en konkurrence, og det er da et kæmpe problem," siger Christian Nissen, der som liberalist også ømmer sig på det kommercielle radiomarkeds vegne.

"Radiomarkedet lider et nederlag med udbuddet. Der er brug for mere fri konkurrence - i stedet får vi mere statsstøttet radio."

- ON
- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også