Berlingske og PeopleGroup danner FM4-par

Berlingske Media søger FM4 i alliance med bureauet PeopleGroup, der bl.a. rummer forlaget People's Press.
Per Fanefjord Laursen

Opdateret d. 23.2. kl. 8.45. Berlingske Medias hemmelige partner i FM4 skønhedskonkurrencen bliver et markant markedsføringsmæssigt, kommercielt - og kulturelt fyrtårn.

Det er bureauet PeopleGroup, der har rødder tilbage i det legendariske reklamebureau Wibroe, Duckert og Partners, der kommer til at danne makkerpar med Berlingske Media i skønhedskonkurrencen om FM4. Sammen vil de danne selskabet selskabet Berlingske People A/S, der kommer til at have Lisbeth Knudsen som formand og Jan Duckert, bestyrelsesformand for PeopleGroup, og Jakob Kvist, kreativ direktør i People's Press, som repræsentanter for PeopleGroup A/S.

Leverandør til den danske kulturscene
Forlaget People's Press er en del af PeopleGroup, som Berlingske i forvejen samarbejder med om bogudgivelser, og som MediaWatch i går eftermiddag kunne fortælle bliver en del af det samarbejde, der vil give sit bud på, hvordan DR's radiomonopol skal brydes på FM4.

Hvad den kreative direktør, Jakob Kvist, hverken ville be- eller afkræfte i går eftermiddag - bekræftede Berlingske Media om aftenen, da koncernen udsendte en pressemeddelelse om partnerskabet.

”PeopleGroup har igennem årene vist sig som en succesfuld, udviklingsorienteret og stærkt kreativ gruppe, som forstår at drive en sund forretning. De har tæt forbindelse til et bredt udsnit af landets udøvende kunstnere og satirikere og er i forvejen leverandør til den danske kulturscene. Berlingske Media og PeopleGroup komplementerer hinanden på en utrolig fin måde, og vi deler modet og mindsettet til at gå nye veje. Tilsammen udgør vi et kreativt powerhouse og er en spændende ny alliance i det danske medielandskab,” siger Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media, i meddelelsen.

Jan Duckert, PeopleGroup, siger om samarbejdet i samme meddelelse:

”Det vil passe os så fint at få lov til at bygge en helt ny radiokanal op sammen med Berlingske Media. Tilsammen råder vi over alle de forskellige ressourcer og kompetencer, der skal til for at få succes med en ny radiokanal. Vi er begge medievirksomheder på hver vores måde, Berlingske Media dog noget ældre end os - og de har meget stærke publicistiske og journalistiske kompetencer på nyheder, debat og kultur leveret på forskellige platforme. Vi har til gengæld igennem mange år arbejdet med kommunikation og været leverandør til kunst- og kulturlivet, og derfor har vi en masse at byde på. Jeg tror, at det kan blive et rigtigt spændende parløb”.

Står bag jægerbogen
People's Press fik i september 2009 fik voldsom medieopmærksomhed på grund af bogen 'Jæger – i krig med eliten' af Thomas Rathsack, som Politiken valgte at offentliggøre, efter forsvaret forsøgte at få nedlagt fogedforbud mod udgivelsen.

Berlingske Media sendte i midten af december en åben invitation til samarbejde ud i branchen - og Radio100 og SBS Radio er blandt de partnere, der ellers er blevet spekuleret i, at Berlingske Media ville danne par med. Det bliver altså ikke tilfældet. Til gengæld har Berlingske Media ifølge MediaWatch oplysninger også haft samarbejdsfølere ude hos det lille radio-produktionsselskab Third Ear, der er specialiseret i radio-montager. Hos Third Ear er man interesseret i et samarbejde med Berlingske, men herfra er der endnu ikke kommet konkret tilbud ifølge redaktør Timothy Hinman fra Third Ear.

"Vi frygter at montagen og reportage-delen af det ny FM4 bliver underprioriterede i det kommende FM4," siger han i en kommentar til MediaWatch.

Skønhedskonkurrencen om FM4 indledes på mandag d. 28. februar og afsluttes, når Radio- og tv-nævnet træffer en beslutning den 5. april.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også