P1 vinder lyttertid

Med en fremgang i lytterandele på 45 procent, står P1 historisk stærkt, når der kommer konkurrence på talk-radio fra den nye FM-kanal.
MediaWatch

P1's markedsandel er steget med 45 procent siden 2008, og kanalen er sammen med P2 den hurtigst voksende landsdækkende FM-kanal. Det skriver Børsen.

P1 har dog ikke oplevet en stigning i antallet af lyttere, men de omkring 700.000, der tuner ind på kanalen gør det væsentligt oftere, viser en gennemgang af lyttertallene for de danske radiostationer foretaget af DR’s medieforskning.

Det er dog et åbent spørgsmål, hvad der kommer til at ske, når den nye FM-kanal på FM4 giver DR konkurrence på markedet for talk-radio.

”Det værst tænkelige scenario er, hvis ”Radio Møller” kommer og slås med P1 om præcis de samme 700.000 lyttere. Men jeg tror, at den nye radio vil positionere sig anderledes, skabe ny konkurrence og dynamik på områder, så der ikke bliver tale om et nulsumsspil,” siger medieforsker hos DR, Dennis Christensen.

P1 har i øjeblikket en lytterandel på 7,1 procent og lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet Per Jauert vurderer, at den nye radiokanal og P1 ikke begge to kan have så høje markedsandele.

”Jeg har ikke den store forhåbning til, at P1 og den nye radio kan komme meget over en markedsandel på 10 procent samlet set,” siger han.

- SF

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også