Kampen om FM4 skudt i gang

Klar, parat, start! FM4-koncessionen er nu sat i udbud - vinderen udpeges 5. april.
Per Fanefjord Laursen

Radio- og tv-nævnet har i dag udbudt FM4-koncessionen, der skal tildeles en privat medievirksomhed efter en skønhedskonkurrence, der gennemføres de næste måneder.

Ansøgningsfrist er d. 28. februar kl. 12.00, og der planlægges en relativt hurtig ekspedition af konkurrencen, der endelig afgøres i nævnet den 5. april - i god tid før en mulig valgdato, hvis man skal tro de fleste bud på en sådan.  Det er der brug for, hvis kulturministeren skal sikre det monopolbrud, der har motiveret udbuddet - Socialdemokraterne har nemlig lovet at aflyse projektet ved et muligt regeringsskifte. Rød blok vil i stedet lade DR beholde FM4-koncessionen, som P2 i dag sender på, hvis altså koncessionen ikke er tildelt en anden aktør forinden.

Afgørelsen på skønhedskonkurrencen offentliggøres den 8. april.

Frist kan skride
Skønhedskriterierne for udbuddet er programindholdet, der vægter med 40 pct., kvalitet og realitet i driftsmodel, der vejer 35 pct. og endelig pris, som Radio- og tv-nævnet vægter med 25 pct. i bedømmelsen.

Læs selve udbudsbetingelserne her.

Radio- og tv-nævnet oplyser endvidere, at der er indledt en notifikationssag hos EU-kommissionen, og at der derfor kan komme ændringer i udbudstekst og frister - som også tidligere omtalt på Mediawatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også