Lasse Jensen: Ny radio er spild af penge

Den nye news-talk-radio bliver et smalt og rodet omnibusmedie, som ingen ønsker. Kun Per Stig Møller, lyder den hårde kritik fra P1's mediemand, Lasse Jensen.
Per Fanefjord Laursen

Producenten af P1's ‘Mennesker og Medier’ og mangeårig journalist, Lasse Jensen, er overraskende kritisk over for udbuddet af FM4-koncession som en ny news-talk-radio.

Lasse Jensen skriver i en mediekommentar i Information, at det er et absurd projekt, at "give mennesker på samme alder og med samme kultursyn og kulturforbrug som ministeren endnu et tilbud blandt de mange, de allerede har."

Lasse Jensen mener resultatet bliver meget smalt:
"når man kigger på forslaget til udbudsbetingelser - med tilhørende detaljeret programplan - så støder man på det alvorligste segmentproblem," skriver Lasse Jensen, der peger på, at al moderne radioerfaring siger, at man ikke kan tiltrække et bestemt segment til en kanal ved hjælp af enkeltudsendelser.

Smalt og rodet
Lasse Jensens tidlige dom er, at radioen, der delvist inspireret af amerikanske NPR og skal være et modspil til DR, bliver et smalt og rodet omnibusmedie.

Udbuddet indeholder en sådan detaljeringsgrad i forhold til sendefladen, at den vil blive låst helt fast.

"Radio Møller har fået håndjern på, mens f. eks. kanalens primære konkurrent, DR's P1, vil kunne ændre sine programplaner, hvis konkurrencen kræver det," skriver Lasse Jensen.

800 mio frister
P1-leverandøren Lasse Jensen retter hård kritik mod, at licensmidler for 800 mio. kr. skal bruges til en radio, som ifølge ham ingen ønsker.

Han mener, at bydere i deres høringssvar i virkeligheden tager professionelt afstand til projektet - men ikke vil sige nej til “lidt større likviditet og en radiokanal, hvis de kan få licenspenge til at bygge monumentet over Per Stig Møller," konstaterer Lasse Jensen.

De seneste lyttertal viser, at den nye radio skal afløse et meget modent licensfinansieredet nichemedie.

FM4-koncessionen benyttes i dag til DR's P2, der har en share på 4-5 procent - men under én procent, hvis man betragter radioens opbakning blandt den yngre befolkningsandel under 50 år. Den ugentlige nettodækning vipper på 450.000 lyttere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også