FM4: Små ansøgere får det svært

Der bliver rift om de op til 100 mio. statskroner, den nye radiokanal får i ryggen, men kun få ansøgere vil kunne leve op til de endelige udbudskrav, mener to iagttagere.
Tine Brødegaard Hansen

Det nye FM4-samarbejde mellem Fynske Medier, Information og det Casper Christensen-ejede produktionsselskab, Douglas Entertainment, er en blandt mange "sjove konstellationer", som vil dukke op i kampen om statens op til 100 millioner støttekroner.

Christian Brejnholt er lektor på Journalisthøjskolen og har erfaring fra EU-licitationer. Han finder den nyeste konstellation interessant, men stiller spørgsmålstegn ved, om den også har gennemslagskraft til at vinde FM4.

"Måske vil en ny og frisk konstellation kunne gøre sig gældende, men et af de første krav i Radio- og Tv-nævnets vurdering af ansøgerne er, om ansøgeren overhovedet realistisk kan levere nok stof, og om leveringen er sikret tilstrækkeligt økonomisk (kvalitet og realisme i planen for driften vægter 35 pct., red.). Det tror jeg, at mindre og nok så nyskabende tiltag kan falde på," siger Christian Brejnholt.

Satire-sats kan blive en fordel
Han anser dog samarbejdet med det Casper Christensens produktionsselskab, Douglas Entertainment, der er kendt for satireprogrammer som 'Live fra Bremen', som noget, der kan få konstellationen til at skille sig ud.

"Det er ekspliciteret i høringsmaterialet, at der skal være satire. Det kan Casper Christensen, mens det ikke er noget de store tunge medier er kendt for. Så de har regnet ud, at de må profilere sig på nogle punkter, hvor de store ansøgere er svagere," siger Christian Brejnholt.

Dyrt og tidskrævende at byde
Første hurdle er i det hele taget at få skruet en ansøgning sammen, som er god nok, mener Christian Brejnholt. Det er hårdt arbejde - alene dokumentationen af, at man egner sig som ejer, er hundedyr og tidskrævende.

"Der kan gå mange ting galt, hvis ikke man husker at få dokumenteret alt, hvad man vil gøre. Så ét er, at man som medievirksomhed er interesseret i at søge, men kan man sætte så mange folk og så mange penge af, som det kræver? For det er en kæmpeopgave at søge, og det kan blive enormt dyrt."

De store og støvede vinder som regel
Christian Brejnholt har også sin tvivl om, hvorvidt mindre selskaber, hvor mange parter skal blive enige, kan få en radiostation og maskineriet omkring den op at stå på forholdsvis kort tid, når det endelige udbudsmateriale er vedtaget.

"Det bliver svært at overbevise bedømmerne (Radio- og Tv-nævnet, red.) om man kan det. Det handler også om, at man ikke bliver uenige eller ender med at have så dårlige ledelseskompetencer, at det hele brænder sammen. Udliciteringer taler altid for, at man vælger de store, seriøse og lidt støvede ansøgere for at være sikker," siger Christian Brejnholt.

Flere sjove bud vil komme
Frands Mortensen, professor i medievidenskab, mener ikke, at det giver den store mening at spå om, hvad chancerne er for den seneste konstellation.

"Den har lige så gode chancer som andre, og der vil dukke mange sjove konstellationer op, fordi der er vildt mange penge på spil. Det skete også da blev udbudt (i år 2001, red.), hvor f. eks. Lønmodtagernes Dyrtidsfond blandt andre bød ind sammen med MTG og A-pressen. Men det er umuligt at sige noget om, før vi ved, hvordan det endelige udbud bliver, og det skal jo også omkring EU," siger Frands Mortensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også