MediaWatch

FM4-høring: Detailstyring får smæk

Kritikken af de stramme rammer for programfladen på den nye radio på FM4 er den mest gennemgående i høringssvarene fra mediehuse og -organisationer.

Høringssvarene om den nye statsfinansierede radiokanal på FM4 kredser gennemgående om de meget stramme krav, der stilels til radioens programflade. Særligt JP/Politiken Hus, der vil byde på radioen i partnerskab med TV 2, giver højlydt udtryk for frustrationer over bl.a. kravene til 25 minutters daglig satire og 24 aktualitetstemaer om året.

"Den meget omfattende detailregulering af indholdet begrænser imidlertid mulighederne for at skabe nye og hidtil usete formater, som det ellers er forudsat," lyder høringssvaret fra JP/Politikens Hus ifølge DR Kultur.

Også TV 2 og Berlingske Media, som også har meldt sig som kandidater til at stå for den nye radiokanal, mener, at de mange specifikke krav modarbejder kreativiteten, og Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer frygter, at styringen vil være kompromitterende for armslængdeprincippet. Også Det Ny Public Service Råd og Arbejdernes Radio og Fjernsynsforbund giver kritiske høringssvar tilbage.

Ifølge radio- og tv-nævnets formand Christian Scherfig forsøger man med detailkravene at imødekomme EU-Kommissionens regler for statsstøttede medier. Han forklarer, at EU kræver konkrete mål for at undgå konkurrenceforvridning, og han frygter, at det trods kravene til den kommende ejer kan blive svært at få godkendelsen inden den 1. maj, hvor det er planen, at det skal afklares, hvem der skal stå for den nye radiokanal.

"Tidsplanen er i forvejen en anelse presset, og der skal ikke meget til for, at den skrider," siger Christian Scherfig til DR Kultur.

- SF

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs