Schultz: Flirt mellem TV 2 og JP/Pol fører ikke videre

TV 2 og JP/Politikens radio-alliance er godt set, men rummer intet større og vigtigere perspektiv, så længe TV 2 er statsejet, siger ekspert.
Per Fanefjord Laursen

JP/Politikens nye alliance med TV 2 om at søge FM4-koncessionen i foråret er glimrende udtænkt, men vil ikke føre til noget af betydning set i det større perspektiv, siger finans- og medieanalytiker Henrik Schultz, Kaupthing Bank.

Han er en mangeårig kritiker af de danske mediehuses fastlåsthed - deres "manglende kapitalstyrke og kraft, og indsigt og mod til at samarbejde på tværs af koncerner og platforme", som står i skarp kontrast til mediekoncernernes ageren i Sverige og aktuelt i Norge.

TV 2 hæmmet
Derfor glæder han sig over gårsdagens nyhed om en TV 2 og JP/Politikens Hus alliance.

“Danske mediekoncerner har været langsommelige og er stadig for små, så en tilnærmelse af JP/Politiken til TV 2 er den rigtige vej set med mine øjne. Men så længe TV 2 er statsejet, bliver det ikke aktuelt med en større gevinst af et samarbejde. Statens ejerskab bremser TV 2's muligheder for at handle - og det ved de godt selv,” siger Henrik Schultz, der beklager situationen, for TV 2 og JP/Politiken Hus vil i hans øjne uden tvivl kunne drive det til noget sammen.

Licensradio en politisk misforståelse
Hvis JP/Politikens Hus/TV 2 vinder koncessionen i april, tror Henrik Schultz dog, at newstalk-radioen vil være et fint omdrejningspunkt for et samarbejde mellem de to medieselskaber, som der også vil komme et godt produkt ud af.

“Sikkert udmærket - hvis man altså kan abstrahere fra, at det er en misforståelse og mærkværdig model at skyde en stor portion licenskroner ind i et privat medieselskab. Igen - stik modsat af den måde, de norske og svenske politikere har tænkt og handlet på gennem årene,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også