Schultz: Flirt mellem TV 2 og JP/Pol fører ikke videre
JP/Politikens nye alliance med TV 2 om at søge FM4-koncessionen i foråret er glimrende udtænkt, men vil ikke føre til noget af betydning set i det større perspektiv, siger finans- og medieanalytiker Henrik Schultz, Kaupthing Bank.
Han er en mangeårig kritiker af de danske mediehuses fastlåsthed - deres "manglende kapitalstyrke og kraft, og indsigt og mod til at samarbejde på tværs af koncerner og platforme", som står i skarp kontrast til mediekoncernernes ageren i Sverige og aktuelt i Norge.
TV 2 hæmmet
Derfor glæder han sig over gårsdagens nyhed om en TV 2 og JP/Politikens Hus alliance.
“Danske mediekoncerner har været langsommelige og er stadig for små, så en tilnærmelse af JP/Politiken til TV 2 er den rigtige vej set med mine øjne. Men så længe TV 2 er statsejet, bliver det ikke aktuelt med en større gevinst af et samarbejde. Statens ejerskab bremser TV 2's muligheder for at handle - og det ved de godt selv,” siger Henrik Schultz, der beklager situationen, for TV 2 og JP/Politiken Hus vil i hans øjne uden tvivl kunne drive det til noget sammen.
Licensradio en politisk misforståelse
Hvis JP/Politikens Hus/TV 2 vinder koncessionen i april, tror Henrik Schultz dog, at newstalk-radioen vil være et fint omdrejningspunkt for et samarbejde mellem de to medieselskaber, som der også vil komme et godt produkt ud af.
“Sikkert udmærket - hvis man altså kan abstrahere fra, at det er en misforståelse og mærkværdig model at skyde en stor portion licenskroner ind i et privat medieselskab. Igen - stik modsat af den måde, de norske og svenske politikere har tænkt og handlet på gennem årene,” siger han.