JP/Politiken og TV 2 i partnerskab om FM4-bud

Ny stærk konstellation vil byde på den landsdækkende news/talk-radio.
MediaWatch

JP/Politikens Hus og TV 2 går sammen om at give DR konkurrence på radioområdet.

De to mediekoncerner vil i partnerskab ansøge om at drive den landsdækkende news/talk-radio, der udbydes i 2011 på FM4.

"Udbuddet af den nye radiokanal er uhyre interessant. Der er en stor del af befolkningen, der efterlyser en stærk nyhedsradio, som klart prioriterer erhverv og kultur, og som samtidig tør at lade holdninger brydes. Hvis nogen kan skabe den radiokanal, er det JP/Politikens Hus og TV 2," siger Lars Munch, administrerende direktør for JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup, ser JP/Politikens Hus som en stærk medspiller for TV 2, når det drejer sig om news/talk-radio.

"De to virksomheder supplerer hinanden fremragende. Begge har et stærkt publicistisk udgangspunkt og et markant fokus på nyheds- og aktualitetsdækning. Nyheder og samfundsstof er hjerteblod for både TV 2 og JP/Politikens Hus," siger Merete Eldrup i meddelelsen.

Kulturministeriet har netop sendt udbudsmaterialet til FM4 i høring. Derfor vil parterne ikke komme med færdige programerklæringer for radioen endnu - men de er altså heller ikke blevet skræmt væk af den skitse, kulturministeriet har tegnet af den nye radio, og som er blevet kritiseret for at være politisk diktat. Med koncessionen følger op til 100 mio. licenskroner årligt.

"Den nye kanal skal være kendt som markedets stærkeste nyheds- og debatradio. Vi har store ambitioner, og vi tror, at vi kan forny og redefinere både debatten og nyhedsdækningen på radio, som det er sket på tv og på nettet," siger Merete Eldrup.

Begge parter lægger stor vægt på de digitale muligheder for den nye kanal.

"JP/Politikens Hus og TV 2 har igennem det seneste årti været førende på det digitale område. Derfor kan vi give kanalen et særligt stærkt digitalt ståsted. Og det skal kanalen også have for at blive en succes – for radiomediets fremtid er i høj grad digital," siger Lars Munch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også