MediaWatch

Receveur: Ny radio får 5 pct. af æteren

Den nye newstalk-radio på FM4 vil tiltrække ca. en halv mio. ugentlige lyttere, som dog vil lytte relativt meget, spår Jim Receveur, der selv vil drive radioen.

Radio 100FM's direktør Jim Receveur spår, at det newstalk-format, der er lagt op til for den nye landsdækkende radio på FM4-sendenettet, vil tiltrække en halv mio. lyttere ugentligt og levere en share på fem procent (12+) - eller lige under P1's share (se faktaboks).

FM4-udvalget vurderede i sin rapport, at newstalk-formatet, der inkluderer både bred og smal musik i fladen, vil kunne hente hele 1,2 mio. lyttere hver uge og en share på 6-8 procent i målgruppen 12 år og opefter - men helt så høj en share ser den erfarne radiomand altså ikke for sig.

"Jeg har læst materialet og tror, det bliver en nicheradio," siger Jim Receveur, der selv påtænker at søge FM4-koncessionen med de 100 mio. licenskroner i ryggen, når den udbydes til januar - trods de meget stramt formulerede programkrav.

Han mener, at formatet passer fint ind i hans nuværende portefølje med Radio 100FM og Radio Soft.

Med sine udtalelser til MediaWatch korrigerer Jim Receveur dele af det, han er citeret for i Politiken i dag, hvor han og avisen bedømmer lytterpotentialet for newstalk-radioen til en share på omkring 1,5 pct. - men dette estimat inddrager ikke lyttere over 50 år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs