V: Ingen grund til digital bekymring for ny radio

Venstre mener, det er ulogisk og uklogt, hvis den nye newstalk radio med 100 mio. licenskroner i ryggen skal fødes med politiske krav til stor digital udfoldelse.
Per Fanefjord Laursen

National Public Radio, der er en del af inspirationen for den nye danske newstalk radio i 2011, har de seneste to år fordoblet antallet af lyttere ved at satse på applikationer til smartphones og Ipad og ikke mindst podcasts og et prisbelønnet website.

Radioens høje digitale ambitionsniveau blev et tema på New Media Days i København i sidste uge, set i lyset af at kulturminister Per Stig Møllers nye radiostation tilsyneladende søsættes for 100 mio. licenskroner - men uden krav til eller tanke på, hvorledes radioen skal agere i forhold til de nye distributionsformer.

“Vi ved ikke, om FM-båndet dør om 10 eller 50 år, men lytterne flytter sig allerede. Vi talte i 7 år om, at de ville flytte til mobilen, og så skete det pludselig, da Iphone blev lanceret. Det er umuligt at sige, præcis hvornår det sker, men det vil ske,” siger NPR's direktør for strategi og teknologi, Zach Brand, til Politiken.

V: Det giver sig selv
Én af de poltiske hovedaktører i lanceringen af den nye newstalk-radio har dog svært ved at svinge sig op til den store digitale bekymring.

“Man kunne godt indsætte ønsker til digitale ambitioner i udbudsmaterialet, men jeg mener faktisk, at det ligger implicit i opgaven, at koncessionsindehaveren udvikler den bedst mulige digitale udbredelse af radioens indhold,” siger Venstre ordfører Ellen Trane Nørby til MediaWatch.

Selv om radioen skal leve af licensmidler - op mod 100 mio. kr - er hun ikke begejstret for alt for detaljerede krav til digitale udfoldelser i de otte år, koncessionen vil løbe.

“Hvis man til eksempel kræver, at newstalk radioen skal være til stede med flere online kanaler, så påfører man den ekstra Koda-Gramex udgifter - ud over de musikafgifter, der er til FM og DAB,” siger hun,

Ellen Trane Møller mener ikke, at mulige redaktionelle krav om at radioen skal levere både egne tekstnyheder og lyd online, bør fremgå specifikt i udbuddet.

”Jeg er sikker på, at den kommende koncessionsindehaver vil sørge for, at radioen har et komplet, velfungerede website med alt, hvad der hører sig til.”

EU lægger bånd på ambitioner
Venstre-ordføreren frygter videre, at alle slags krav om, at radioen skal søsætte aktiviteter i den digitale verden kan kollidere med de krav, der vil følge radioen om, at man ikke må udkonkurrere kommercielle konkurrenter for licensmidler.

Det er krav, som EU vil stille til den model, som politikerne valgte for FM4 koncessionen, og som embedsmændene i disse uger forhandler med embedsmænd i EU.

Radioen kan godt tænke selv
Radio 100FM's direktør Jim Receveur vil søge licensen til at drive newstalk-radioen, og afventer det endelige materiale i januar. Han vil investere i digital distribution - dog ikke hele 30 mio., som han er citeret for at love i Politiken.

“Jeg vil ikke investere 30 mio. ud af de 100 mio. kun ny teknologi, men jeg er overbevist om, at ny teknologi vil indgå i min ansøgning, hvor det giver mening og fremmer hele radiobranchen,” siger han til MediaWatch.

“Det bør være op til den enkelte koncessionsindehaver at beslutte i hvilken grad der skal inddrages ny teknologi. Men husk på, at alle radiostationer allerede er på nettet, uden der stilles krav. Vi gør det for at fremme vores distribution. Radioerne ved selv, hvor de skal være og vil sørge for at udnytte de digitale distributionsmuligheder - det gælder DAB og andre muligheder,” siger Jim Receveur.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også