MediaWatch

PopFM presser både P4 og kommercielle

Den nye PopFM står stærkt i kernemarkedet - hovedstadsområdet - og det rammer P4, men kvæster også alle andre kommercielle radioer.

PopFM har gjort en stærk entré i kernemarkedet - hovedstadsområdet. Det koster væsentlige lytterandele for hovedkonkurrenten P4, men går også ud over alle andre kommercielle radioer i området.

PopFM har nu været i luften i syv uger. Forventningerne til Berlingske Media og SBS' nye fælles radiokanal var, at den modne hitmusikprofil ville tage lytterandele fra P4 - og dermed styrke al kommerciel radio ved at "åbne en ny front" mod DR-radio - samtidig med, at radioen ville løfte hele SBS Radios position på markedet.

P4 er ramt
Nyeste status viser, at P4 er ramt af et mærkbart sharefald fra 36 procent til 31 procent i Storkøbenhavn, siden PopFM trådte ind på scenen. Det viser nye beregninger fra Initiative Universal (målt i 12+ i uge 37-44 - i forhold uge 33-36 2010)

PopFM dækker hele Sjælland på 100,0 FM, inklusiv en solid dækning i hovedstadsområdet, og når den nye radio skal bevise sit værd, er det i første omgang i dette univers.

"PopFM har klaret sig overraskende flot i forhold til markedets forventninger. Når det er sagt, så er det kommercielle marked samlet set faldet - hvilket ikke har gjort radio mere attraktivt for annoncørerne," siger Broadcast Planner Simon Trajcevski, IUM.

IUM’s analyse afslører nemlig også, at radioer som NovaFM, Soft og Radio 100FM og endda Voice er ramt af PopFM's ganske succesrige entré i hovedstadsområdet. Det samlede resultat er, at al kommerciel radio i området står svækket med et tab på 1,9 point til en share på beskedne 15,4 procent.

Det nationale niveau er også lavt - ca. 20 procent.

Ser man isoleret på det kommercielle univers i Storkøbenhavn, står PopFM i dag med en kommerciel share på 34 procent. Den er således den største kommercielle radiostation, når man fortsat måler i 12+ og dermed undtagelsesvis inkluderer de ældre lyttere.

Gallup Radio definerer 'hovedstadsområdet' som København med omegnskommuner og hele Nordsjælland.

Kilde: IUM

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs