MediaWatch

Nova og PopFM slipper billigere

Ny aftale mellem SBS Radio og Koda og Gramex forventes på plads inden for en måned. NovaFm og PopFM kan se frem til en reduktion af afgifterne på 20 pct. næste år.

Forhandlingerne SBS Radio og Koda og Gramex, der er i gang i disse uger, vil betyde lavere omkostninger for NovaFM og PopFM næste år.

Markedssituationen for de landsdækkende kommercielle radioer er så speciel, at Koda og Gramex tidligere på året accepterede en fireårig reduktion af afgifterne på 20 pct.

Til gengæld skal Koda og Gramex’ rettighedshavere modtage en højere andel af omsætningen, hvis der kommer optur på radioreklamemarkedet.

”Vi er i en positiv dialog med Koda og Gramex, mere kan jeg ikke sige nu”, siger direktør i SBS Radio, Frederik Meyer.

Vicedirektør og forhandlingsansvarlig for rettighedshaverne i Koda, Martin Gormsen bekræfter, at forhandlingerne er i gang og forventer en aftale på plads inden for en måned.

50 mio. kr. - før vi overhovedet er i luften
Det er den mangelfulde udvikling i annonceindtægterne på FM5 og FM6, der allerede har knækket tidligere operatører som Sky Radio, TV 2 Radio og Radio 100 FM, der øger behovet for en reduktion af afgifterne. På radiobranchens årlige konference Radiodays i oktober sagde direktør for SBS Radio, Frederik Meyer:

"Det er gået op for mig, hvor svært det her marked er. Vi betaler 50 mio. kr. for Nova FM, før vi overhovedet er i luften med værter og salg."

Reklameomsætningen på kommerciel radio forventes i 2010 af branchen at blive omkring 225 mio. kr. Cirka 150 mio. kr. fordeles til de lokale kommercielle radiostationer, mens de resterende runde 75 mio. kr. forventes at tilfalde Nova FM og PopFM.

Den endelige aftale mellem Koda/Gramex og SBS Radio kan have indflydelse på vederlagsbetalingen for den kommende vinder af udbudet af FM4, der kan se frem til en millionomkostning til rettighedshavere, selv ved musikafspilning i mindre end 50 pct. af sendetiden.

FAKTA OM KODA OG GRAMEX
Koda laver aftaler om betaling for brug af medlemmernes værker, når disse bliver spillet offentligt, i radio/tv, ved koncerter, restauranter og lignende. På baggrund af aftalerne betales et vederlag for at anvende musikken. Koda repræsenterer komponisterne, sangskriverne og musikforlagene.

Koda forvalter også de såkaldte mekaniske rettigheder, dvs. rettighederne til indspilning af musikværker på cd'er, bånd, film, video og andre lydbærende medier. Det sker gennem NCB.

Gramex indhenter betaling på vegne af sangere, musikere og pladeselskaber, når musikken anvendes offentligt i Danmark.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs