MediaWatch

"Vi tilstræber et element af overraskelse"

FM4's amerikanske news-talk forbillede, National Public Radio, værner om samtalen, argumenterne og overraskelsen, siger nyhedsdirektør Ellen Weiss.

FM4-udvalgets oplæg til en programplan på den nye ’news-talk’ radio, der lanceres i 2011, var i høj grad inspireret af den amerikanske public service radio, National Public Radio.

Udvalgsformand Suzanne Moll har tidligere sagt til MediaWatch, at inspirationen fra NPR bl.a. udmønter sig i, at udvalget anbefaler, at den nye radio skal tilbyde langt flere faste temaer og features om alle mulige emner, som f.eks. P1 aldrig ville røre ved.

NPR opererer selvsagt i et helt andet mediemarked, og situationen er ikke sammenlignelig med næste års lancering af en ny taleradio i Danmark.

Alligevel har MediaWatch bedt NPR’s nyhedsunderdirektør Ellen Weiss besvare en række spørgsmål om radionetworket – med forskeligheden in mente.

Alle emner om dagliglivet
NPR opfatter sig ikke som en alternativ nyhedskilde til mainstream media i USA, men del af nyhedsflowet. NPR følger som ofte de samme historier, som de andre nyhedskilde dyrker.

”Forskellen på NPR og andre er måden. Først og fremmest går vi dybere ned i emnet. Ganske enkelt ved at bruge tid på dem. I USA er nyhedsudsendelser i dag mere fokuseret på at videregive holdninger, også for at spare ressourcer. Vores rolle er fortsat ren rapportering fra hele landet og verden,” siger den Washington-baserede Ellen Weiss, der hartitlen Senior Vice President for News hos NPR.

Når man kaster et blik på programplanerne, er NPR’s emneunivers ikke umiddelbart voldsomt forskelligt fra P1's i Danmark. Man berører emner som videnskab, medicin, kunst, litteratur, musik teater; emner som siver væk fra andre nyhedskilder i USA. Der er f.eks. færre og færre boganmeldelser tilbage i aviserne, påpeger nyhedsdirektøren.

Men rammen synes bredere, når man eksempelvis sender et ugentligt, meget fagligt og samtidig humoristisk program for bilejere.

”Vi dækker alt, der handler om livet i USA og verden. Der er ingen rammer, der indkapsler den redaktionelle linje.”

Overraskelseselementet
Ellen Weiss fremhæver, hvad hun betegner som ’explanatory journalism’ – at hjælpe borgerne til at forstå emner og gøre nyheder relevante. Hun vælger også et andet nøgleord, som NPR redaktionelt stræber efter: ”Serendipity” - d.v.s. at gøre en vigtig opdagelse ved en tilfældighed.

”Det er formenlig det, der afgørende adskiller os fra andre. Vi tilstræber et element af overraskelse i programmerne. Vi går i lag med historier, der aldrig høres og ses andre steder. Du vil møde emner, du er enig i og uenig i – men også et synspunkt, som du ikke anede fandtes.”

NPR radioerne opererer på tætpakkede, aggressive mediemarkeder over hele USA. Derfor nævner Ellen Weiss også tonen.

“Jeg vil også fremhæve samtalens kvalitet – vi kræver en ordentlig samtale, selv om diskussioner kan være ophedede, og folk meget uenige.”

Afrika uden elendighed
NPR bruger en tredjedel af tiden på international dækning og har 17 korrespondenter i udlandet. Man har netop sendt en serie på fem features fra Afrika, hvor målet også var at overraske lytterne.

“Vi sejlede ned af Congo-floden og fortalte historier fra livet langs flodbredden. Hvornår har du sidst hørt en historie fra Congo, der ikke handlede om massedrab eller andre forfærdelige begivenheder?”

Hvorledes vil du definere den news-talk stil, som NPR betjener sig af?

”Råben og skrigen er ikke en diskussionsform, vi anvender. Vore indslag og historier er længere end hos de kommercielle. Vore nyhedsmagasiner er længere end andres. Dem, der ikke bryder sig om NPR, kalder os af og til for elitære, kedelige og langsomme.”

NPR holder fast i featuren som radiogenre – både til nyhedshistorier og andre former for indhold. Er genren ikke på vej ud af det moderne mediebillede?

”Det handler om at fortælle en historie, som engagerer lytterne. Det kræver ofte mere end 5 sek. soundbites. Vi går ud fra, at lytterne er begavede og rent faktisk interesseret i verden. Det er vor opgave at fortælle historier, som er relevante, og som de kan relatere til.”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs