Ørskov: Gi' ny radio spillerum

Hvis der skal skrues op for nyskabelsen, skal der skrues ned for detailkravene i FM4-udbudet, mener direktør i JP/Politikens Hus.
Louise Reseke

En otte-årig radioaftale og et programoplæg med mere spillerum, end der foreløbig er lagt op til i Radioudvalgets oplæg. Det står højt på ønskelisten hos en af de forventelige bydere på den kommende FM4-koncession, i JP/Politikens Hus op til forligspartiernes drøftelser om den endelige programplan.

"Vores interesse er ikke kølnet, efter vi har set valget af kanalprofil. Men i oplægget fra radioudvalget er der skitseret nogle meget specifikke rammer, der f.eks. gør det svært at eksperimentere med formaterne. Og det ville være synd, hvis man ikke får mulighed for det. Der er virkelig brug for en nytænkning af dansk radiojournalistik. Derfor vil det være hensigtsmæssigt med en mindre grad af detailregulering i udbudsmaterialet," siger den nytiltrådte direktør, Stig Kirk Ørskov, der som en del af sit ansvarsområde i JP/Politikens Hus har forarbejdet op til et eventuelt bud på den nye landsdækkende radio.

Han henviser konkret til de minutkrav, der ligger i oplægget fra Kulturministeriets radioudvalg. F.eks. lægges der op til, at nyheder skal sendes i blokke på minimum fem minutter, og at satire skal sendes i ét dagligt program á 25 minutter. Samtidig lægges der imidlertid stor vægt på, at kanalen er nyskabende i forhold til programformater og journalistik.

"Vi synes, at de overordnede indholdskrav ser fornuftige ud og er meget enige i ambitionen om, at FM4 skal sætte nye standarder for radiomediet i Danmark. Men hvis man f.eks. forestiller sig et format, der blander debat, nyheder og satire, kan det være svært at få til at gå op med de meget præcise minutkrav, der er i oplægget," siger Stig Kirk Ørskov.

Ifølge weekendens udmeldinger på fagfestivalen, Radiodays, så er forligspartierne bag radioen opmærksomme på problemstillingen og indstillet på at sikre plads til innovation.

"Vores udfordring er at strikke udbudsmaterialet sådan sammen, at det ikke bliver så snævert, at det dræber dem, der skal byde ind," sagde Venstres Ellen Trane Nørby ifølge journalisten.dk.

DR-mand tilknyttet som konsulent
Stig Kirk Ørskov pointerer, at man endnu ikke har taget stilling til, hvorvidt man vil byde på radioen eller ej. Ikke desto mindre har huset tilknyttet den tidligere chef for DR Radios chefredaktion, Jesper Grunwald.

"Jesper Grundwald er tilknyttet som konsulent for at bistå os med nogle af de radiokompetencer, som vi ikke selv har," siger Stig Kirk Ørskov, der også gerne ser, at den nye kanal får mere fokus på at komme ud på digitale platforme, DAB, web og mobil. I det foreløbige oplæg er det kun lyttertal fra FM, der tæller, og signalværdien i det er mindre ambitiøs, mener han.

"Det kunne være interessant at give radioen flere digitale muskler, fordi meget tyder på, at DAB, mobil- og netradio bliver måden, vi hører radio på fremover. Den nye radio bør være med til at skubbe de digitale platforme i gang, for hvis ikke man gør noget, så sker der heller ikke noget," siger Stig Kirk Ørskov.

I kølvandet på den heftige debat om DR's politiske undertoner og deraf følgende politisk pres eller ej, så er det også et must, at den kommende radios redaktionelle frihed og armslængdeprincip i forhold til de statslige ejere bliver skudsikker. Og så bør længden af den kommende koncessionsperiode tage højde for et trægt dansk radiomarked.

"Koncessionsperioden bør være lang. Vi ser otte år som et minimum, fordi det et svært radiomarked at etablere sig på," siger Stig Kirk Ørskov.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også