Oplæg: FM4 må gi' afkast på 10 pct.

Alle mediehuse skal inviteres til at søge ny ’News-talkradio’, og mest innovative programplan vinder, lyder FM4-udvalgets oplæg til politikere og embedsmænd.
Per Fanefjord Laursen

Kulturministeren har valgt et 'news-talk' radio format - a la amerikanske NPR – til den nye landsdækkende public service radio, der skal i luften i 2011.

Nu retter fokus sig mod, hvorledes den nye radio skal udbydes - sandsynligvis i april 2011.

Det er op til embedsmændene at formulere det faktiske, juridisk skudsikre udbudspapir, baseret på de indholdsmæssige krav, men også på en række krav til ansøgernes profil og ageren. Disse krav sætter rammerne for, hvem der får radiokoncessionen, og hvilken rolle radioen indtager i mediebilledet.

Skriveprocessen vil tage flere måneder. Forventningen er, at udbudsteksten ligger klar omkring den 1. januar.

Udvalgets anbefalinger
FM4-udvalget, der udformede tre forslag til ministeren, hvor ’news-talk’ blev valgt, har - i forlængelse af indholdsdiskussionen - også givet sine bud på de praktiske omstændigheder for radioudbuddet - også selv om det falder uden for FM4-udvalgets kommissorium.

Udvalgsformand Suzanne Moll siger til MediaWatch, at anbefalingen til embedsmændene har været at sikre, at alle medieselskaber kan byde på den nye News-talk radio. Ønsket er at udelukke færrest muligt.

“Vi foreslår, at de medievirksomheder, der melder sig i skønhedskonkurrencen, hverken straffes eller belønnes for deres størrelse. Om de er små eller store - eller del af en alliance af mindre medier, bør ikke være et skønhedskriterium,” siger hun.

Innovativ programplan vægtes højest
Der er indtil nu opstillet tre primære skønhedskriterier: Innovation, lytteradgang og formidling. Men et andet parameter i udbudsprocessen er pris, op til max. 100 licensmillioner. Det er ikke klart, hvor meget prisen i sidste ende vil vægte i embedsmændenes udbudstekst.

Et godt bud er dog, at hvis to bydere tilbyder det samme gode programindhold, men til forskellig pris, vil den billigste blive valgt.

”Kan en ansøger producere radioen for f.eks. 20 mio. kr., kan Staten enten acceptere det, tage pengene tilbage, eller bede om flere ydelser for pengene,” siger Suzanne Moll og uddyber:

"Der vil være regnskabstekniske krav til en byder, stor eller lille, om at gøre det meget tydeligt, hvad radioen isoleret se koster at drive, så der ikke løber "forkerte" penge den ene eller den anden vej.”

Synergi-udnyttelse sund fornuft
I teorien kan store koncerner byde lavt - fordi de rummer store interne ressourcer, men det bør ikke være et forhold, som spiller ind, lyder anbefalingen.

“Det vil stride mod alle tendenser i mediebranchen og sund fornuft, hvis ikke vinderen af koncessionen kan få lov at udnytte intern synergi. Har en ansøger eksempelvis korrespondenter placeret i fjerne verdensdele, skal man kunne udnytte dem.”

Overskud tilladt
Nok skal ’FM4’-radioen være ikke-kommerciel, men udvalget finder det gavnligt, hvis den nye radio må levere et afkast på maksimum ti procent som et slags ledelses-incitament til at udnytte muligheder, der byder sig til - dog ikke reklamesalg eller sponsorater.

“Det bør være tilladt at skabe et overskud - fra indtjening fra f.eks. events, salg af programmer, m.m,” siger Suzanne Moll.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også