Lisbeth K.: Radiooverskud i 2011

Samarbejdet med SBS Radio om den landsdækkende radiokanal på 100fm-frekvensen skal styrke Berlingske Media i Storkøbenhavn og Østjylland.
Louise Reseke

Som den eneste udfordrer til 100FM, meldte Berlingske Media sig overraskende på banen i dag i konkurrencen om at sende landsdækkende radio på frekvensen 100 fm (FM6).

Det skete i en konstellation med 100FM-konkurrenten SBS Radio, der i forvejen bl.a. driver NovaFM, som mindretalsejer (40 pct.) i et fælles selskab, FM6.

"FM6 er især stærk i hovedstaden samt Århus og Randers, og det er i forvejen vores kerneområder. Derfor synes vi, det er rigtigt for brandingen af vores indhold," siger koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

Hun vil ikke ind på, hvordan omkostningerne mellem parterne eventuelt skal fordeles, og hvor store de vil være, men forventer at det fælles selskab vil kunne få en bæredygtig forretning på benene inden for kort tid.

"Vi tror, at FM6 vil komme til at tjene penge i 2011 - baseret på, at vi forener to spidskompentencer inden for kommerciel radio og nyhedsproduktion," siger Lisbeth Knudsen.

Bud på FM4 stadig muligt
Koncernchefen mener ikke, at der er noget i vejen for, at Berlingske Media også kan og vil byde ind på P2-frekvenserne, FM4, hvis de udbydes i skønhedskonkurrence for at skabe en statsfinansieret konkurrent til P1, som det er på tale i medieforhandlingerne.

"Jeg kan ikke tro, at det vil være diskvalificerende at producere nyheder og drive radio i forvejen," siger Lisbeth Knudsen, der dog ikke vil lægge sig fast på, hvorvidt Berlingske Media vil lægge billet ind på FM4 - hvis der altså kommer et politisk forlig, der tager P2 ud af DR-regi.

"Det kommer fuldstændig an på, hvilke betingelser den vil blive udbudt efter - både i forhold til indholdskrav og det økonomiske setup," siger Lisbeth Knudsen.

Flere partnerskaber velkomne
Samarbejdet med SBS Radio er ifølge Lisbeth Knudsen af "nyere dato", men ikke det sidste samarbejde med eksterne medievirksomheder, som Berlingske Media vil indgå i, hvis det kan betale sig.

"Vi har en klar strategi om, at vi gerne vil indgå samarbejde for at kunne være bredt til stede i et marked, der bliver mere og mere differentieret og fragmenteret. Derfor indbyder vi alle til partnerskaber, der kan supplere vores spidskompetencer. Vi er nødt til at være store og mange steder og kunne anvende det indhold, de 800 journalister vi har ansat producerer, optimalt," siger Lisbeth Knudsen, der ikke på forhånd vil sige, hvorvidt nyhedsproduktionen til radiokanalen i givet fald vil  kræve en udvidelse af medarbejderstaben eller kan flettes ind med en omorganisering af de nuværende journalistiske kræfter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også