Forsker: Etablér én ny stærk radiokoncern

Giv muligheder for at der etableres én stor, kommerciel radiokoncern med mange brands, foreslår medieforsker.
Per Fanefjord Laursen

Hvis kommerciel radio skal have en chance i Danmark overfor DR, skal politikerne i næste medieforlig gentænke hele strukturen og betingelserne.

Forsommernes særlige forlig om især digital radio er ikke nok.

Medieforsker Per Jauert mener, at det med de nuværende vilkår ikke er muligt at konkurrere med DR, skriver Politiken.

Der skal udtænkes en model, der kan give DR reel konkurrence. Det mener Per Jauert skal gøres ved at få en fyldigere modstander.

”Hvis man skal have et alternativ til Danmarks Radio, så skal man nok tænke på at give en udbyder, ejer eller aktør adgang til to eller tre landsdækkende kanaler,” siger Per Jauert.

Den tanke er allerede på bordet i radioforliget fra juni.

På den måde kan DR få en konkurrent, der vil være i stand til at udbyde flere forskellige kanaler, der fanger mange og flere forskellige mennesker. Det vil samle en stor bid af de nationale reklameindtægter ét sted, og desuden kan flere kanaler udnytte synergi på driften.

Per Jauert minder politikerne om, at de økonomiske afgifter til Koda og Gramex og de offentlige bestemte arbejdsbetingelser har betydet, at radiokanalerne ikke har kunnet overleve den konkurrence, som DR udgør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også