Konkurrent: Fordel at John de Mol er ude

Det bliver lettere for 100FM at finde investorer, efter at den hollandske ejer, John de Mol, har trukket sig, mener Ole Søndergaard, direktør for Radio ABC-gruppen.
Tine Brødegaard Hansen

Godt for 100FM og godt for radiomarkedet. Ole Søndergaard, der er direktør for Radio ABC-gruppen, en af landets vigtigste kommercielle radioaktører, ser positivt på, at Radio 100FM's ejer nu har givet slip på stationen.

"I to til tre år har der været usikkerhed om situationen med Radio 100FM, fordi John de Mol (Radio 100 FM's ejer, red.) ikke har sendt klare signaler om, hvad han ville. Nu er han yt, og det giver rene linier," siger Ole Søndergaard.

Betalingsstandsningen giver Radio 100FM nye og bedre muligheder for at få ny kapital ind, mener han.

"Nu har Radio 100FM en chance for at finde nye investorer, for det er nemmere at finde ti mand, der hver vil putte fem mio. kr. i radioen, når selskabet ikke har en dominerende investor som John de Mol," siger Ole Søndergaard, hvis radioselskab også er en del af Det Danske Radiobureau, DDR, der i fællesskab sælger radioreklamer og består af Radio 100FM, Radio Soft og flere lokale radiostationer.

Vil samle lytterne op
Ole Søndergaard er ikke synderligt bekymret over den eventuelle udsigt til, at Radio 100FM's direktør, Jim Receveur, ikke når at få skruet en investorkreds sammen, der kan betale koncessionsafgiften på 22,5 mio. kr. til staten inden den 15. november. Bliver pengene ikke fundet, mister Radio 100FM retten til at sende landsdækkende radio.

"I december kan vi stå med en Radio 100FM og en Radio Soft, der må sende videre i begrænset dækning i København men sender videre lokalt. Det betyder, at vi i DDR mister lidt dækning fra vores største spiller, men andre kommercielle stationer i DDR vil samle lytterne op."

Betyder ikke lukning
Nationalt koster radio-sendetilladelserne indtil videre dyrt, men det er gratis at opnå lokal radiosendetilladelse. Derfor betyder det ikke lukning af Radio 100FM, selvom pengene til at betale afgiften til staten ikke bliver fundet.

Sidste år ville Radio 100FM's ejer heller ikke betale koncessionsafgiften og gik i retten for at få den udsat, men tabte sagen.

Et såkaldt lynudbud i foråret 2010 opstiller nye regler for både udbuddet og driften af landsdækkende kommerciel radio. Vurderingen bliver baseret på en såkaldt 'skønhedskonkurrence', og koncessionensafgiften bliver fjernet og erstatten af en afgift, der afhænger af hvilken omsætning radiostationen får.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også