Dansk DAB-satsning er en fejl

DAB er en blindgyde, når internettets tilstedeværelse og betydning vokser, mener ekspert.
Per Fanefjord Laursen

Danmarks satsning på digital jordbasereret radio (DAB) er en fejl, mener Innovation Labs direktør Preben Mejer.

DAB er ikke særlig udbredt rundt om i verden, og det giver slet ikke mening, at udbygge et sendenet, når internettet findes, siger han til Børsen.

Han vurderer, at radio, ligesom almindelig telefoni, bliver noget, der foregår via internettet.

I en rapport fra Eureca Research forudsiger man et globalt marked i 2015 på 70 millioner DAB-radioer, og næsten halvdelen af radioerne vil være placeret i Storbritannien, fastslår rapporten.

Det er ikke imponerende, ifølge Preben Mejer.

DR og politikerne har valgt at satse på DAB. Det politiske radioforlig i forsommeren lagde op til at få sat ekstra fart på udvikling af penetrationen og antal kanaler. DR's nyeste udspil lyder dog, at DAB først får det rigtige gennembrud, når - og hvis - politikerne beslutter en dato for slukning af FM. DR har foreslået 2015.

I dag står der en DAB-radio i 25 procent af husstandene.

DAB bliver ét af emnerne på den årlige 'Radiodays'-konference i weekenden.

 


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også