DR håber på 25 mio. ekstra fra sortseere

Humoristisk kampagne og månedsvise licensbetalinger skal omvende sortseere. DR håber på 15.000 nye betalere.
Troels Gadegaard Frølich

DR ændrer i høj grad tonen i en ny kampagne, der skal overbevise landets sortseere om, at virksomhedens ydelser er værd at betale for. Hvor der tidligere var rynkede øjenbryn og anklager om egoisme til de cirka 140.000 husstande, som ikke betaler licens, forsøger DR sig i denne omgang med en blidere appel.

”Med den nye kampagne går vi væk fra den løftede pegefinger fra ’Kan du se pointen, eller skal jeg stave den for dig’-kampagnen til en humoristisk skildring af sortseernes egne historier fra virkeligheden,” fortæller DRs udviklingschef for licenskampagner Lotte Boas.

Historierne bliver fortalt af en række anonymiserede personer med mørklagte ansigter og forvrængede musestemmer. Kampagnen kører på DR’s radio- og tv-kanaler og bliver suppleret af et brev til alle de husstande, der endnu ikke er tilmeldt licensbetalingen.

DR håber at overtale cirka 15.000 nuværende sortseere til at betale licens. Lykkes det, vil det skaffe omkring 25 mio. kr. ekstra til DR-Byen om året, og det er især muligheden for at opkræve licensen månedsvis i stedet for halvårligt, der skaber grundlag for optimisme:

”Når vi spørger sortseerne om, hvorfor de ikke betaler licens, så er økonomien den forklaring, flest giver. Undersøgelsen viser samtidig, at hver fjerde sortseer svarer, at månedsbetaling vil få dem til at betale licens. Derfor er vi optimistiske og tror, at en del af disse også vil tage imod tilbuddet, nu hvor det er en reel mulighed,” siger Lotte Boas.

Den månedlige indbetaling er på 185 kr., mens den halvårlige regning lyder på 1.110 kr. Med den månedlige variant følger et gebyr på 4,75 kr. per indbetaling.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også