Kommerciel tankegang var sundt for P3

P3 indførte de udskældte playlister for at styre musikken og vise mere respekt for licensbetalerne og radiomediet.
Per Fanefjord Laursen

Baggrunden for at P3 indførte playlister for nogle år siden var ønsket om at sikre musikstyringen og den redaktionelle linje, siger projektchef på P3, Kerstin Øhlenschlæger.

Tidligere var der tid og råd til fordybelse, husker hun. Der var frihed blandt værterne - men det sejlede, minder hun om. En konsekvens var, at PR-folk på pladeselskaberne havde kronede dage, for de havde et råderum og mulighed for at påvirke værterne.

Det var baggrunden for, at P3 i sin tid indførte playlister, skriver hun i Weekendavisen. Hun reagerer på den tidligere P3-vært, Katrine Ring, der skarpt har kritiseret P3's nuværende værter og musikprofil.

Elitær musikprogrammering
Før playlisterne var det i høj grad tilfældigheder og de enkelte værters smag, der afgjorde hvad P3 spillede. Der var en elitær holdning til musikken, man spillede på især aftenfladen - hvor værtens smag udvalgte numre, helt uden linje i forhold til resten af fladen og uden tanke for lytterne.

Det førte f.eks. til timelange programmer om bands som den norske elektroniske musikpioner Biosphere, påpeger Kerstin Øhlenschlæger.

"Vi ville gerne opfylde vores forpligtelser i forhold til musikken. Fordi vi selv vil vælge ud fra professionelle kriterier, fremfor at lade tilfældighederne og smag råde over redigeringen," skriver hun.

Ja, det er en computer, der laver det rå sorteringsarbejde på P3. Men det er dygtige musikmennesker, som fodrer computeren, og hver eneste playliste til et program bliver rette individuelt af et ægte menneske, forklarer hun.

P3 søger til stadighed at præsentere ny spændende musik for lytterne. Og det bidrager playlister til:

"Men vi gør det med respekt for både lyttere og mediet - for radio er jo i høj grad noget man lytter til, mens man laver noget andet," siger hun.

P3 er klart den mest aflyttede radiostation i målgruppen 12-50 år med en share på 33 procent. Nummer 2 er P4 med 24 procent, mens Radio 100FM er på 3. pladsen med 13 procent.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også