Radiodays kræver konkrete bud på radios fremtid

Fremtidens radio kommer for alvor til debat på fagfestivalen Radiodays i september efter indgåelsen af forlig om mediet.
Per Fanefjord Laursen

For få uger siden fik branchen det politiske forlig om radiomediet, som mange havde ventet  på. Ikke alle var lige tilfredse, men de fleste glæder sig over en længe eftersøgt politisk handlekraft på området.

Meget tyder på, at traditionen for brede politiske forlig på medieområdet står for fald, og at regeringen og Dansk Folkeparti går solo, når den nye medieaftale skal forhandles. Allerede nu lyder der bud på fremtidens danske mediemarked, og derfor er politikerne også sat stævne til et ”Mediepolitisk Topmøde”.

”Vi pinpointer 3-4 emner, der kommer på dagsordenen, og debatten får en af mediebranchens tungedrenge og piger som vært. Vi vil løfte debatten og forsøge at få samme dynamik ind i debatten, som man ser til afslutningsdebatterne på tv forud for Folketingsvalgene”, siger Radiodays' Christian Kjeldsen.

Radiodays 2009 indholder cirka 30 sessions og workshops indenfor ledelse, indhold, kommerciel drift og produktion. Der åbnes for billetsalget på torsdag. Konferencen afvikles fredag den 25. september fra 17.00-22.00 og lørdag den 26. september 2009 kl. 08.00-17.00. Igen i år lægger DR Byen rammerne til arrangementet.

Behov for kommercielt fokus
Den kommercielle sektor er hårdere ramt end nogen sinde, og årets sessions sætter ekstra fokus på nationalt reklamesalg.

"Vi har aldrig haft så stort et behov for at udvikle hele det kommercielle radiomarked som netop nu, hvor krisen virkeligt slår igennem og alle kæmper en sej kamp for at nå budgetterne. Derfor har det været vigtigt, at vi fokuserer på, hvordan vi får gang i salget, dele viden omkring produktudvikling og så videre. Programmet har udelukkende danske deltagere", siger Christian Kjeldsen.

Da Radiodays blev afviklet første gang for ni år siden, skete ud fra ønsket om at skabe et forum, hvor kommerciel radio og public service kunne lære af hinanden, krydse klinger og netværke på tværs af stations-skel.

I de forløbne ni år har Radiodays vokset sig stor - og er nu en af Europas førende konferencer for radio- og reklamefolk med fokus på radio - og de udfordringer radio står overfor i de kommende år.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også