Radiodirektører angriber radioforlig

Politikerne får ikke fred med radioforliget. I dag møder aftalen igen hård kritik fra adm. dir. for 100FM Jim Receveur og tidligere adm. dir. for Sky Radio, Kasper Krüger.
MediaWatch

I Dagbladet Børsen rejser adm. direktør Jim Receveur nu kritik af det radioforlig, der for nylig faldt på plads - et forlig, han i sidste uge ellers udtrykte tilfredshed med. Receveur står i spidsen for Radio 100, Radio Soft og Det Danske Radiobureau.

Aftalens intentioner om, at en skønhedskonkurrence skal afgøre, hvem der får lov til at drive kommerciel radio i Danmark, frem for at byderen med de dybeste lommer vinder, er god nok. Men der er ikke tid til at vente på, at de nuværende koncessionsaftaler udløber i 2011 og 2014, mener Jim Receveur og kommer med et forslag til en holdbar løsning:

"Det kan ske ved, at medieordføreren bliver enige om, allerede i år at afholde udbud efter skønhedskonkurrenceprincippet med virkning fra det tidspunkt, hvor de nuværende koncessionsaftaler udløber," siger han til Børsen.

Til gengæld roser Jim Receveur den langsigtede satsning på DAB frem for FM-båndet, samt at politikerne vil se nærmere på KODA/Gramex-afgifterne for musik.

Løsning er bedre FM-dækning   
Stik modsatte holdning giver den tidligere adm. direktør for det lukkede Sky Radio A/S, Kasper Krüger, samt musiker og formand for KODA, Ivan Pedersen udtryk for i Berlingske Tidende:

"Den absolutte hovedårsag til de kommercielle radioers massive indtjeningsproblemer er, at både den geografiske FM-dækning og modtagekvalitet er helt utilstrækkelig."

Kasper Krüger og Ivan Pedersen afviser også i kronikken, at KODA-Gramex-afgifterne skulle tynge kommerciel radio.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også