100FM: Vi mangler stadig dækning

100FMs Jim Receveur kalder det politiske forlig om radio for en "håndsrækning fra Kulturministeriet". Men han erkender, at det uvist, hvad der reelt kommer ud af det.
Per Fanefjord Laursen

Ifølge MediaWatchs oplysninger bekymrer det 100FM-ledelsen, at en afklaring af de fremtidige koncessionsforhold vil trække ud. Man ønsker en afklaring så hurtigt som muligt - allerhelst i år - for at berolige de nederlandske ejere Talpa Radio. Kulturministeren har angiveligt tilkendegivet, at hun vil snakke med medieordførerne om at fremrykke det.

"Jeg er en positiv mand, der tror fuldt og fast på det kommercielle radiomarked i Danmark. Jeg har al grund til at være positiv, og med det nye udspil fra Kulturministeriet kan jeg ovenikøbet håbe på en lys fremtid for kommerciel radio og på, at de (politikerne red.) også fremover vil komme os i møde," skriver han i en klumme på radionyt.com

Set i bagspejlet hæfter han sig ved, at det har været svært at argumentere for den store forskel, der er på kommerciel radios lyttermæssige succes og den økonomiske succes.

"Jeg har i årevis måtte svare omverdenen  på, hvorfor det kommercielle radiomarked i Danmark har det så svært, og hvorfor en radiostation som Radio 100FM, der har 1,4 mio. ugentlige lyttere, kan have så vanskelligt ved at få økonomien til at hænge sammen."

Fik ikke øget dækning
Receveur minder om, at 100FM efter mere end 5 år på det danske radiomarked må konstatere, at det ikke er muligt at drive et nationalt radiosalg med en koncessionsdækning på 38 procent. Direktøren glemmer dog i farten, at han har suppleret sin dækning med mange lokale sendere og når op mod 70 procent af landet. 100FM er endda kommet til  Bornholm.

Han ærgrer sig også over den hæmsko, det har været, at FM5 koncessionen, der skulle være markedsleder, har skiftet brand og ejere to gange.

Mediabureauerne kan ikke få øje på forbedringer for kommerciel radio i forliget set på den korte bane, siger de i dag til MediaWatch.

I forliget fik Jim Receveur ikke en stor replanlægning af FM. Aftalen indeholder dog bemærkninger om at arbejde med små justeringer af FM-båndet,  der bl.a. kunne øge Radio 100FMs penetration og styrke forretningen de næste par år, indtil et nyt udbud gennemføres i 2011. Dermed har han ikke vundet bedre betingelser de næste år. Men han har sandsynligvis beroliget sine ejere så meget, at de bliver i landet.

Direktøren håber fortsat, at Kulturministeriet vil gøre noget ved spørgsmålet om øget dækning til FM6 koncessionen, 100FM, i resten af landet.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også