Bureauer: DR vandt politisk spil

Det nye radioforlig giver først på sigt op til forbedringer for den kommercielle sektor - på den korte bane står DR usvækket som altdominerende på radiomarkedet.
Per Fanefjord Laursen

På den korte bane tabte landsdækkende kommerciel radio det politiske spil. Indtjeningsevnen forbedres ikke de næste 1-2 år. Men på den længere bane er der lagt op til en mere ligeværdig balance mellem DR og en styrket kommerciel radiosektor, som også er regeringens ønske. De næste par år er kommerciel radio dog stort set status quo, vurderer mediabureauer.

"Når replanlægningen af FM er aflyst, er der ikke umiddelbart elementer i forliget, der styrker kommerciel radio. Ikke set fra annoncørernes synspunkt," siger Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia.

"Det er naturligvis glimrende, at de landsdækkende radioer ved næste udbud får mere lempelige økonomiske betingelser, der gavner deres drift, men det hjælper ikke nu. Det er også interessant, at den fjerde radiokanal måske udbydes som kommerciel kanal, men det er først i 2011," siger Flemming Jensen, der anerkender, at kommerciel radio får gode muligheder for at folde sig ud på DAB, men penetrationen på DAB er kun ca. 24 procent, så der går lang tid, før platformen er rigtig kommerciel interessant.

Positiv stemning om radio
OMD mener, at effekten af radioaftalen først slår igennem, når de nye koncessioner træder i kraft fra 2011 henholdsvis 2014. Ændringerne i aftalerne med KODA og Gramex kan på kort sigt få positiv indflydelse, men her mangler endnu en endelig afklaring, og det kan godt tage tid, vurderer Trading Director Claes Braagaard

"En satsning på DAB vil ikke slå igennem her og nu. Dertil er udbredelsen simpelthen for lille, og med en udskydelse af beslutningen omkring P2 sker der alt i alt ikke meget her og nu," siger Claes Braagaard.

Carat vurderer, at forliget vil gavne kommerciel radio – på sigt.

"I det nuværende mediemarked vil forliget ikke betyde en stor omvæltning for indtjeningsmulighederne for kommerciel radio, men der er kommet en afklaring og en platform, som de kommercielle aktører kan bygge deres fremtid på, og det har i sig selv en positiv indvirkning på troen på, at kommerciel radio kan lykkedes bedre i Danmark," siger Mads Bredal, administrerende direktør, Carat Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også