Sverige: Branche lover DAB eksplosion

Den svenske radiobranche er lige så frustreret over sine politikere som den danske, når det gælder beslutningskraft og en digital roadmap for mediets videre udvikling.
Per Fanefjord Laursen

Derfor har både public service og kommerciel radio rettet henvendelse til politikerne.

"Branchen er enig, teknologien er der og forbrugerne er positive. Nu mangler der bare en klar beslutning fra politikerne. Det er på tide, at indføre digital radio i Sverige" skriver Sverige Radios generaldirektør Mats Svegfors sammen med cheferne for de to kommercielle radioforetagener.

Branchen advarer mod politisk vægelsind:

"Risikoen er at radioen, som det eneste analoge æterbårne medie, mister sin betydning, samtidig med at det samlede medieforbrug øges. Allerede nu begynder lytterne at se sig om efter et større og bredere udbud på andre platforme. Igennem digitaliseringen af tv og den kraftige vækst i udbuddet af musik og informationer på internettet bliver FM-radioens udbud alt for begrænset."

Branchen peger entydigt på DAB som fremtiden digitale radiostandard, og lover at der allerede i løbet af 12 - 18 måneder ville kunne blive lanceret ca. 20 digitale radiokanaler og yderligere 20 nye kanaler indenfor to til tre år.

Branchen er enig om, at der skal tegnes langsigtede planer for at skabe trygge rammer for de investeringer både Sveriges Radio og de kommercielle stationer skal gøre i den nye teknologi - i brevet opfordres der til længere koncessionsperioder og lavere koncessionsafgifter for de kommercielle stationer, og økonomiske tilskud til Sverige Radio i overgangsperioden til digital radio.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også