DR har ikke udkonkurreret kommerciel radio

Økonomisk er kommerciel radio et svagt medie i Danmark, men mediet står stærkt hvad angår lytteropbakning - også set i forhold til DR.
Per Fanefjord Laursen

Forskellen mellem kommerciel radio og alle DR-radioerne er ikke så stor, som shareniveauerne viser hver uge. Og som annoncemarkedet til tider hævder. Selv de kommercielle radio klager over ringe dækningsforhold.

Op til de nye politiske forhandlinger om bedre betingelser for radiomediet, er diskussionen om uens distribution tilbage på agendaen. Det handler om svag dækning til privat radio, også FM5 og FM6, kontra DR's meget kraftige sendere.

Brugen af de kommercielle radiostationer er næsten lige så stor som til DR, når man ser på personer under 50 år, viser Gallups tal fra en tilfældig uge. 

Hver uge lytter 78 procent af de 19-50 årige til en kommerciel radiostation. 85 procent får også lyttet til en DR radio.

Der er således ingen voldsom forskel i opbakningen. Lyttere, der er under 50 år, kan sagtens finde og modtage radiokanaler fra DR og fra både private landsdækkende og regionale udbydere.

Dem over 60-70 år er sandsynligvis mindre interesseret i udbuddet på kommerciel radio, men selv blandt alle lyttere, 12+, tuner 70 procent ind på kommerciel radio hver uge, mens 88 procent bruger DR.

Der er lige opbakning blandt unge. 79 procent af de 15-30 årige bruger kommerciel radio på én uge, mens 83 procent tuner ind på en DR-radio.

Kilde: Gallups PPM. Uge 13. Nettodækning, lyttet mindst 5 minutter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også